شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
نهادهای فرهنگی تبریز و چالش سم‌زدایی از روح مردم

نهادهای فرهنگی تبریز این روزها هر یک به سهم خود در کنار سایر ارگان‌ها دست به کار شده‌اند تا با ایجاد انگیزه در مردم و دعوت آنها به مسابقات کتابخوانی، لحظات کسالت‌بار قرنطینه را با طعم کتاب شیرین کنند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی - ساناز شهابی: ویروس کرونا با بر هم ریختن معادلات بخش عمده‌ای از مردم جهان، لحظات، ساعات، روزها و ماه‌های متفاوتی را برای ما رقم می‌زند. شاید اسمش را بتوان گذاشت زندگی به سبکی دیگر. این شرایط نامتعارف از سویی دیگر، ما را ملزم به پذیرش مسئولیتی بزرگ کرده است؛ وظیفه شهروندان رعایت اصول قرنطینه و مسئولیت نهادهای اجرایی به‌خصوص در حوزه پیشگیری و درمان، ایجاد شرایط محیطی سالم برای حضور مردم در جامعه است. درنهایت متولیان فرهنگی هم در این روزها تصمیم گرفته‌اند تا روی روزهای دلهره‌آور کرونایی ما، رنگی از جنس کتاب بپاشند. پویش کتابخوانی «#در­_خانه­_بخوانیم» یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است که توسط سازمان فرهنگی‌، اجتماعی  و ورزشی شهرداری تبریز در حال اجراست.
 
روزهای کرونایی فرصتی برای گسترش دامنه‌های دانایی
معاون فرهنگی‌، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز با بیان اینکه پویش کتابخوانی «#در­_خانه­_بخوانیم» با هدف افزایش سرانه مطالعه برگزار می‌شود، گفت: این مسابقه زمینه مشارکت همگانی شهروندان تبریزی در مقوله کتابخوانی در خانواده‌های تبریزی را فراهم کرده است، به خصوص در روزهایی که شهروندان به جهت همه‌گیری ویروس کرونا زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند، مشارکت خانواده‌ها در آزمون این پویش، می‌تواند در گسترش دامنه‌های دانایی شهروندان موثر باشد.
 
احمد حمیدی با قدردانی از مشارکت همه‌جانبه و گسترده همه شهرندان تبریز در این مسابقه کتابخوانی، گفت: تاکنون خانواده‌ها و به‌ویژه گروه سنی بزرگسال مشارکت گسترده‌ای در این پویش داشته‌اند و اوقات خود را برای مطالعه کتاب صرف کرده‌اند.
 
وی با اشاره به اهمیت ترویج همگانی کتابخوانی در سطح شهر و در میان اقشار مختلف شهروندان افزود: برگزاری فعالیت‌های همگانی در حوزه کتاب، سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد اما اثرگذاری این تلاش، نشانگر توجه مردم شهر به امر مطالعه است.
 
حمیدی اظهار کرد: تلاش و تمرکز این مجموعه در حوزه کتاب در همین برنامه خلاصه نشده و برنامه‌های دیگری همچون بررسی ماهانه آثار نویسندگان تبریزی و برگزاری جلسات حرفه‌ای نقد و نظر در این خصوص تا پیش از وضعیت حاضر و ممنوعیت برگزاری جلسات تجمعی، اجرایی شده است.
 
وی تاکید کرد: مجموعه فرهنگی، اجتماعی و سلامت شهرداری تبریز با تشکیل تیم تولید محتوا در فضای مجازی از اوایل اسفندماه سال گذشته به‌منظور کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در زمینه جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، اقدام به تولید برنامه‌های فرهنگی و هنری و انتشار در فضای مجازی کرده است. در همین راستا بیش از ۵۰  پوستر و 15 کلیپ، تیزر و بسته‌های آموزشی با مضمون در خانه بمانیم و و پیام‌های شهروندی در فضای مجازی و رسانه‌های شهر در راستای آگاه‌سازی شهروندان و توجه به مباحث بهداشتی در این ایام، تولید و منتشر شده است.
 
به گفته حمیدی، طی روزهای برگزاری و تا این لحظه بیش از 20 هزار آزمون در سایت پویش ثبت شده است که این رقم در میان سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال و یک گروه ویژه توزیع شده و شرکت‌کنندگان همچنان با مراجعه به سایت http://citizen.tabriz.ir/ می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.
 
پویش کتابخوانی #در­_خانه­_بخوانیم در چهار بخش بزرگسالان، نوجوانان، کودکان و بخش ویژه در حال برگزاری است و در هر یک از بخش‌های مسابقه 99 جایزه 700 هزار تومانی در بخش بزرگسالان، 99 جایزه 400 هزار تومانی در بخش نوجوان، 99 جایزه 250 هزار تومانی در بخش کودکان و 99 جایزه 300 هزار تومانی در بخش ویژه برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است.
 
دعوت به خلاصه‌نویسی کتاب در پویش «بهار همدلی»
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در خصوص برگزاری پویش «بهار همدلی» در تبریز گفت: این پویش در ادامه سلسله برنامه‌های فرهنگی و هنری مجازی این اداره کل و ‌در راستای پویش «در خانه بمانیم» برگزار می‌شود.
 
محمد محمدپور، مهم‌ترین هدف این طرح را ارتقای فرهنگ کتابخوانی و پر کردن اوقات فراغت مردم دانست و اعلام کرد: علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی نیز با مشارکت خود ضمن تقویت پویش «بهار همدلی» با مطالعه کتاب‌های مورد علاقه خود، خلاصه کتاب را در دو صفحه به نشانی مجازی coronatbz@gmail.com ارسال کنند. 
 
وی از احتمال تمدید مدت زمان این مسابقه خبر داد و افزود: منتخب خلاصه‌های ‌کتاب ارسالی در صفحه نمایشگاه مجازی پویش هنرمندان آذربایجان‌شرقی با هدف مقابله با کرونا منتشر خواهد شد. 
 
محمدپور بیان کرد: ‌به نفر اول این مسابقه حواله خرید ۱۰ میلیون ریالی کتاب، نفر دوم، هفت میلیون و ٥٠٠ هزار ریال، نفر سوم، پنج میلیون ریال، نفرات چهارم تا ششم، سه میلیون ریال و نفرات هفتم تا دهم، دو میلیون ریال اهدا می‌شود. هم چنین۱۰ حواله کتاب دیگر به مبلغ دو ‌میلیون ریال برای خلاصه‌هایی که مورد پسند بازدیدکنندگان مجازی قرار بگیرد، در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها