چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
شاعران به واسطه سواد مخاطب، ایرادات را توجیه نکنند

عده‌ای از شاعران سطح سواد و اطلاعات مخاطب را بهانه‌ای برای تولید آثار پرایراد قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اسماعیل امینی، شاعر، طنزپرداز و مدرس دانشگاه در یک فایل ویدیویی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام به موضوع اشتباهات رایج شاعران و توجیه این اشتباهات پرداخت و گفت: بعضی از دوستان شاعر وقتی شعری می‌گویند که اشکال دستوری یا معنایی یا وزنی دارد، این طور توجیه می‌‌کنند که همه خوانندگان ادبیات که استاد ادبیات نیستند تا عروض، قافیه، وزن، معنا و استعاره بدانند، پس سخت نگیریم.
 
وی ادامه داد: متاسفانه این اتفاق در حوزه کودک و نوجوان بیشتر اتفاق می‌افتد و می‌بینیم که شعرها، غلط وزنی، قافیه و عروض دارند و شاعران این آثار می‌گویند بچه که از این چیزها سر در نمی‌آورد. این درست مثل این‌ می‌ماند که ما بگوییم چون داریم برای بچه غذا درست می‌کنیم و بچه که متخصص تغذیه و بهداشت نیست، پس هر جوردوست داریم غذا را تهیه کنیم و هیچ اشکالی هم پیش نمی‌آید یا آشپز بگوید مشتری که نمی‌بیند و استاد بهداشت نیست که تشخیص دهد، پس بهداشت را رعایت نکنم.
 
این مدرس دانشگاه با اشاره به تعهد و وظایف شاعران گفت:‌ این‌ها را گفتم تا بگویم ما به عنوان هنرمند باید کارمان را درست انجام دهیم و چه مخاطبان متخصص باشند، چه نباشند، باید محصول هنری سالم (به لحاظ فنی)، زیبا و خلاقانه عرضه کنیم.

وی در پایان گفت: اینکه مخاطب ما با ریزه‌کاری های ادبیات آشنایی ندارد، دلیل نمی‌شود تا کار سطحی، شلخته و پر ایراد انجام دهیم و بگوییم، همه که استاد ادبیات نیستند. بله همه استاد ادبیات نیستند اما ما که هنرمند هستیم، بنابراین باید به اندازه شان خودمان کار کنیم، نه سطح دانش و سواد مخاطب.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها