شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
ترجمه خاموش هروی از «فضایل القرآن» منتشر می‌شود

«فضایل القرآن» اثر ابوعبید القاسم بن سلام هروی، با ترجمه عبدالله خاموش هروی، توسط انتشارات موسسه پژوهشی بایسنغر در افغانستان منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فضایل القرآن» اثر ابوعبید القاسم بن سلام هروی، با ترجمه عبدالله خاموش هروی، توسط انتشارات موسسه پژوهشی بایسنغر در هرات منتشر می‌شود.

این کتاب از قديمى‌ترين رسائل درباره فضیلت‌های قرآن است. مولف آن یعنی ابوعبید القاسم بن سلام هروی متولد حدود ۱۵۷ و درگذشته به سال ۲۲۴ قمری، محدث، قاری و فقیه خراسانی بود که بیشتر در عراق زندگی کرد و تالیفات بسیاری داشت. او که مشاغلی چون قضاوت را نیز مدت‌های مدیدی تجربه کرد، پس از رفتن به سفر حج در سرزمین حجاز ماندگار شد و تا پایان عمر آنجا زیست.

ابوعبید در اين كتاب به بيان رواياتى در باب فضيلت آموختن قرآن، قرائت قرآن و گوش فرا دادن به آن، فضيلت پيروى از قرآن و ثوابى كه در متابعت آن و نيز عقابى كه در تضييع آن وجود دارد، بزرگداشت اهل قرآن و فضيلت دانش قرآن و تلاش در بدست آوردن آن، فضيلت ختم قرآن، برخى صفات و ويژگى‌هاى اخلاقى قاريان و حاملان قرآن از جمله پرهيز از اكتساب و ارتزاق به وسيله قرآن، فضايل سور و آيات قرآن كه در احاديث وارد شده و... صحبت کرده است.

همچنین چگونگی جمع و تدوين قرآن و مواضع حروف و سور قرآن، حروف زايدى كه به سبب آنها خط قرآن مختلف مى‌شود، رواياتى درباره نقصان و كاهش در آيات قرآن، حروف دوازده‌گانه قرآنى كه مصاحف اهل حجاز و اهل عراق در آنها با يكديگر اختلاف دارند، قرائت‌هاى مختلف و گوناگون، استحباب قرائت قرآن با لحن عربى، اولين و آخرين آيات نازله قرآن و نيز سور مكى و مدنى آن، نهى از تأويل به رأى قرآن، مسائلى درباره مصاحف و كراهت يا رخصت بيع و شراء آنها و نيز نقطه‌گذارى و تزيين مصاحف، از دیگر مباحث این کتاب است.

در کل «فضایل القرآن» یک مقدمه و پنج فصل دارد که هرکدام از فصل‌ها نیز ابوابی دارند. فصول پنج‌گانه كتاب عبارتند از: «قضايايى درباره فضل قرآن و استماع آن و عمل به آن»، «فضايل آيات و سوره‌هاى قرآن در احاديث»، «آداب قراء قرآن و حاملان آن»، «مسائلى دربارۀ مصاحف و كراهت يا جواز بيع و شراء آنها، نقطه‌گذارى و تفسير آنها و نيز تزيين مصاحف و «قرائات مختلف در قرآن». بهاالدین خرمشاهی در جلد دوم از دانشنامه قرآن درباره نسخه شناسی این کتاب نوشته است.

دکتر عبدالله خاموش هروی (متولد ۱۳۳۴ شمسی، هرات) در رشته‌ زبان و ادبيات عرب از دانشگاه مشهد فارغ‌التحصيل شده است. «اسلام بنیانگذار عصر جدید»، «ترجمه جدولی قرآن کریم به زبان فارسی»، «ریاض الصالحین: مجموعه گرانمایه از احادیث پیامبر بزرگ اسلام (ص)» اثر یحیی ‌بن ‌شرف نووی دمشقی، «سیره النبی (ص): ترجمه فارسی الرحیق المختوم» اثر صفی‌الرحمن مبارک ‌فوری، ترجمه «تفسیر المنیر» اثر وهبة زحیلی (به همراه گروهی دیگر از مترجمان) و... از کتاب‌های منتشر شده خاموش هروی در ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها