پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
کتابی که شهامت فکر مستقل را در مخاطب تقویت می‌کند

دهمین چاپ «زندگی در دنیای متن» شامل گفت‌وگوهای پل ریکور با ترجمه بابک احمدی منتشر شد. مباحث ریکور در این کتاب شهامت فکر مستقل را در مخاطب تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر مرکز زمستان گذشته (۱۳۹۸) دهمین چاپ کتاب «زندگی در دنیای متن» اثر پل ریکور و ترجمه بابک احمدی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۶۸ صفحه و بهای ۳۳۷۰۰ تومان منتشر کرد. چاپ پیشین (نهم) این کتاب سال ۱۳۹۶ با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۱۵۰۰ تومان روانه بازار اندیشه شده بود.

چاپ نخست این کتاب با شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه، ۱۵۱ صفحه و بهای ۳۳۰ تومان، سال ۱۳۷۳ منتشر شده بود، یعنی در دهه‌ای که تقریبا هیچ متنی از یا درباره ریکور به فارسی وجود نداشت و البته آن روزها هنوز این فیلسوف برجسته فرانسوی در قید حیات بود. بین چاپ‌ نخست و دوم این کتاب، فاصله زمانی چهار ساله وجود داشت، به همین دلیل احمدی برای چاپ دوم در افزونه‌ای آثار جدید ریکور را معرفی کرد. همچنین برای چاپ چهارم نیز به دلیل درگذشت ریکور در سال ۲۰۰۵، پیوستی به کتاب افزوده شد.

ریکور نماینده برجسته پدیدارشناسی و هرمنوتیک مدرن در پایان سده بیستم بود. محتوای کتاب شامل برگزیده‌ای از مهم‌ترین گفت‌وگوهای پل ریکور و همچنین بحث او با هانس گئورگ گادامر با عنوان «اختلاف تاویل‌ها» است که به سال ۱۹۸۲ انجام شد. «پدیدارشناسی و نظریه ادبی» عنوان گفت‌وگوی نخست است که اریک نخجوانی، استاد علوم انسانی در دانشگاه پیترزبورگ به سال ۱۹۸۱ به زبان انگلیسی با ریکور انجام داد.

گفت‌وگوی دوم با عنوان «شعر و امکان» که به سال ۱۹۸۲ در دانشگاه شیکاگو توسط فیلیپ فراید به زبان انگلیسی انجام شده بود. بابک احمدی درباره این گفت‌وگو نوشته است که: «بر خلاف دیگر گفت‌وگوها، که آشکارا به دقت ویرایش شده‌اند، در این گفت‌وگو حالت گفتاری و تا حدودی خودمانی حفظ شده است، هر دو طرف چند بار بحث دیگری را قطع می‌کنند و یا در جریان صحبت، به مناسبت نکته‌ای تازه مسیر کلام خود را تغییر می‌دهند. همین ویژگی این گفت‌وگو را جذاب‌تر و خواندنی‌تر از بقیه کرده است.



گفت‌وگوی سوم با عنوان «استعاره و روایت» را کریستیان دلاکامپانی با ریکور انجام داده بود که فوریه ۱۹۸۱ در روزنامه لوموند به چاپ رسید. این گفت‌وگو بعدها در کتابی منتشر شد، اما فاقد عنوان بود. تیتر «استعاره و روایت» را بابک احمدی بر اساس محتوای این گفت‌وگو، انتخاب کرده است.

«جهان متن و جهان خواننده» عنوان گفت‌وگوی چهارم کتاب است و شامل بحث ریکور با ژوئل رومان. «آفرینندگی زبان» و «اسطوره چون دارنده دنیاهای ممکن» به ترتیب عناوین گفت‌وگوهای پنجم و ششم کتاب است. این گفت‌وگوها را ریچارد کرنی، فیلسوف ایرلندی با ریکور به سال ۱۹۸۱ در پاریس انجام داده است.

کتاب راهی است به جهان فکری و فلسفی پل ریکور به عنوان یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان در فلسفه قاره‌ای. او از بنیان گذاران هرمنوتیک مدرن بود و طرحی نو در علوم انسانی درانداخت. آثار او به قول بابک احمدی نمونه‌هایی است از نگرش انتقادی – فلسفی امروز و پیشرفتگی منطق مکالمه و بنیان تاویل. همچنین با مطالعه این کتاب می‌توان مهم‌ترین مباحث دهه‌های اخیر در حوزه هرمنوتیک را دریافت.

احمدی نوشته است که ریکور متفکری جدی و اندیشه‌اش اصیل و جذاب است، اما خود او از ما می‌خواهد که شیفتگی غیرعقلایی را کنار گذاشته و با فلسفه‌اش به گونه‌ای نقادانه رویارو شویم و با متنی که آفریده بجنگیم و از او بشارتگر رهایی و رستگاری نسازیم. مباحث ریکور در این کتاب برانگیزاننده خردورزی فلسفی است. شهامت فکر مستقل و همبسته کردن خرد و کنش را در خواننده افزون می‌کند و این دستاوردی عظیم است و به ویژه در گفت‌وگوی ریکور با هانس گئورگ گادامر و با دانشجویانی که در بحث این دو شرکت کرده و سوالات خود را پرسیدند، آشکار می‌شود. اینجاست که درمی‌یابیم فلسفه لذت شرکت در ساختن دنیایی تازه است.

سال ۱۳۹۷ یکی از مهم‌ترین آثار ریکور به عنوان «زمان و حکایت» بالاخره به صورت کامل در سه مجلد منتشر شد. همچنین کتاب‌های «ایدئولوژی، اخلاق، سیاست»، «تاریخ و هرمنوتیک» و «درباره ترجمه» ریکور نیز ترجمه و منتشر شدند. مخاطب علاقه‌مند می‌تواند برای شروع مطالعه آثار ریکور ابتدا کتاب «زندگی در دنیای متن» را مطالعه کند. این سیر مطالعاتی اندیشه ریکور را قابل درک خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها