شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
مقامات عرفانی پیر هرات در اندیشه اسلام شناس فرانسوی

کتاب «گفتاری در سرگذشت خواجه عبدالله انصاری» اثر سرژ دولوژیه بورکوی و ترجمه روان فرهادی از سوی موسسه پژوهشی بایسنغر در هرات افغانستان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «گفتاری در سرگذشت خواجه عبدالله انصاری» اثر سرژ دولوژیه بورکوی و ترجمه عبدالغفور روان فرهادی و ویرایش خلیل الله افضلی توسط موسسه پژوهشی بایسنغر در هرات افغانستان منتشر شد.

این کتاب کوچک، دربردارنده متن سخنرانی سرژ دولوژیه بورکوی، اسلام شناس و انصاری ‌شناس فرانسوی است که به تاریخ ۱۸ جدی (دی) ۱۳۳۴ شمسی در تالار ریاست معارف شهر هرات ایراد شد. بورکوی این سخنرانی را بار نخست در ۲۸ قوس (آذر) ۱۳۳۴ در تالار لیسه (مدرسه یا دبیرستان) حبیبیه در کابل ایراد کرده بود و اندک زمانی بعد، تئاتر رادیویی بر اساس آن در رادیو کابل پخش شد.

متن فرانسوی این سخنرانی همان سال‌ها در مجله «افغانستان» و به صورت رساله جداگانه نیز به چاپ رسید. متن فارسی آن نیز با ترجمه عبدالغفور روان فرهادی به سال ۱۳۳۵ در مجله عرفان در اختیار مخاطبان قرار گرفت و نیز به صورت کتاب مستقل در بهار ۱۳۳۶ با یادداشتی از محمدحیدر ژوبل مدیر مسئول آن مجله به نشر رسید.

در این کتاب زندگی و مقامات عرفانی پیر هرات خواجه عبدالله انصاری به خوبی شرح و تحلیل داده شده و ترجمه آن نیز بسیار روان است. به همین دلیل پس از نخستین انتشار با استقبال بسیار مخاطبان در دهه ۳۰ مواجه شد. همچنین این ترجمه بعدها توسط بیهق کتاب در افغانستان و همچنین در دهه ۸۰ نیز توسط انتشارات الست فردا در ایران منتشر شد.

چاپ تازه موسسه پژوهشی بایسنغر از این کتاب با ویرایشی تازه در ۲۵۰ نسخه قطع جیبی صورت گرفته است. برخی خطاها و اشتباهات تایپی در متون قبل اصلاح شده و برخی توضیحات نیز به کتاب افزوده شده است.

نقل قول‌های بورکوی از کتاب مقامات شیخ الاسلام با متن اصلی مطابقت داده شده و نشانی آن در پانویس ثبت شده است. در پایان اثر زندگینامه کاملی از بورکوی به اضافه آثار او معرفی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها