پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
تمامی کتاب‌فروشی‌های اصفهان تعطیل شد

با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در اصفهان، تمامی مشاغل غیرضروری و مراکز تجاری بجز فروشندگان مواد غذایی و داروخانه‌ها تا 15 فروردین تعطیل شدند. این در حالی بود که کتاب‌فروشی‌های اصفهان تا همین چند روز پیش به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، تعطیلی بازار بزرگ و مشاغل غیرضروری اصفهان 27 اسفندماه در اصفهان کلید خورد؛ با این‌ حال کتاب‌فروشان غیرسنتی تک‌ و توک و با فروش تلفنی و اینترنتی هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

بعد از 27 اسفندماه و در پی شیوع بالای ویروس کرونا در شهر، اما اتاق اصناف اصفهان به‌دنبال تعطیلی مشاغل غیرضروری بود. رئیس اتاق اصناف اصفهان در این روز گفت: «از اصناف غیرضروری اصفهان تقاضا کرده‌ایم که تا زمان کنترل ویروس کرونا در کشور از امروز تعطیل شوند تا حلقه انتقال این ویروس شکسته شود و از سوی دیگر برای کمک به کادر درمان می‌خواهیم کرونا بیش از این اپیدمی نشود. اگرچه تعطیلی صنوف غیرضروری، قانونی نیست و این تصمیم تنها اخلاقی گرفته‌شده، اما امروز به تمام اتحادیه‌ها و صنوف درخواست دادم که تمام مشاغل غیرضروری تعطیل و رفت‌وآمدها آن‌ها حذف شود و تنها مشاغلی که تأمین‌کننده مایحتاج مردم هستند، همچون خواربارفروشی‌ها، آجیل‌فروشی‌ها، سوپرمارکت‌های مواد غذایی، لبنیات، خشکبار و ... باز باشند. همچنین قرار است با هماهنگی صورت گرفته بازار بزرگ اصفهان نیز تعطیل شود.»

با این‌ حال شهرکتاب‌های اصفهان و کتاب‌فروشی‌های مدرن که فروش اینترنتی و تلفنی را از مدت‌ها پیش شروع کرده بودند، توانستند در این مدت نیز به‌صورت قطره‌چکانی و از طریق اینستاگرام و سایت‌های فروش و فعالیت تلفنی فعالیت ادامه دهند. این کتاب‌فروشی‌ها تا همین چند روز پیش، ساعت کاری خود را از یکسره درآورده و ظهرها تعطیل اما در بقیه ساعات روز کار آن‌ها ادامه داشت و کتاب‌ها را با پیک و با رعایت نکات بهداشتی به‌دست مخاطبان می‌رساندند.

اما از دوم فروردین، با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در اصفهان، تمامی کتاب‌فروشی‌ها و مشاغل غیر از فروشندگان مواد غذایی هم تعطیل شدند. با قرمز شدن وضعیت مبتلایان کرونا در اصفهان، استانداری هم دستور رسمی تعطیلی تمام مشاغل اصفهان بجز داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی را صادر کرد.

سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در اصفهان در این رابطه گفت: «با توجه به وضعیت خاص استان قرار شد پیگیری‌های لازم برای جذب اعتبارات بیشتر صورت گیرد و با توجه به اینکه اصفهان ازجمله هشت استان دارای شرایط خاص است، باید درصد ویژه‌ای به این استان اختصاص یابد و بر این اساس تمامی فروشگاه‌ها و مراکز تجاری بجز فروشگاه‌های توزیع‌کننده مواد خوراکی و مایحتاج اولیه مردم و لوازم بهداشتی و درمانی در این هشت استان تا ۱۵ فروردین تعطیل خواهد بود.»

باید منتظر ماند و دید از بودجه‌ای که برای جبران ضرر مشاغل در نظر گرفته‌شده، نظری نیز به کتاب‌فروشان هم انداخته خواهد شد یا باز هم این قشر جزو مشاغل آسیب‌پذیر خواهند ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها