سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
انتشار دو اثر جدید از یو نسبو

رمان‌های «پلنگ» و «چاقو» به قلم نویسنده نروژی توسط موسسه نگارش الکترونیک کتاب در ایران منتشر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یو نسبو نویسنده سرشناس نروژی است که بیشتر به خاطر داستان‌های جنایی خود شناخته می‌شود. رمان‌های او از منظر فروش جزء آثار موفق هستند و تا کنون به بیش از چهل زبان ترجمه شده‌اند. مجموعه رمان‌های جنایی «هری هول»، اثر یو نسبو، درباره مردی است که همیشه در حال گفت‌وگو با ترس‌هایش است. انتخابی هم در این مورد ندارد. در تمام مدت پلیدی‌های درونی‌اش آنجا هستند و او نیازی به گشتن به دنبال آن‌ها ندارد. موسسه نگارش الکترونیک کتاب به تازگی دو اثر جدید از این نویسنده منتشر کرده است: «پلنگ» با ترجمه بهاره میرزایی و «چاقو» با ترجمه احسان درخشنده، که در ادامه نگاهی به این دو اثر خواهیم داشت.

                  

«پلنگ» هشتمین رمان از سری کارآگاه هری هول
داستان در شرایطی آغاز می‌شود که هری سرخورده از مسائلی که آدم برفی در زندگی خصوصی‌اش به بار آورده از نروژ فرار کرده و در شرایط روحی بسیار بدی در هنگ‌کنگ به سر می‌برد. فشار روحی ناشی از بدهی شرط‌بندی به گروه مافیائی و دوری از نزدیکان همراه با اعتیاد به تریاک او را در ورطه تباهی کشانده است. در این شرایط خبر بیماری پدرش باعث بازگشت او به نروژ می‌شود. در آن‌جا پرونده کشتار افرادی که به طور بسیار مرموز و با آلت قتاله عجیبی به قتل رسیده‌اند به او سپرده می‌شود که او با اکراه در این پرونده درگیر می‌شود. در جریان این پرونده مجبور به سفر به آفریقا و مواجهه با مسائل خاص این قاره می‌شود.
پلنگ به نظر بسیاری از منتقدین جزء هیجانی‌ترین و جذا‌ب‌ترین رمان‌های نسبو می‌باشد. او در این داستان به جنبه‌های احساسی هری هول بیش از پیش اشاره دارد و او را در شرایطی خاص از تصمیم‌هایش قرار می‌دهد. خواننده تا آخرین صفحات در هیجان به سر می‌برد و نسبت به سوژه‌های داستان احساسات ضد و نقیضی دارد.
کماکان نسبو در خلق هری هول جنبه‌های تاریک و منفی شخصیت او را نیز در نظر دارد و مطابق معمول نسبو، رمان پلنگ در ژانر پلیسی معمایی تاریک می‌باشد.
برای خوانندگان رمان‌های هری هول معمولا توصیه می‌شود رمان‌ها را بر اساس وقایع زمانی دنبال کنند؛ ولی در رمان پلنگ نیاز چندانی به خواندن رمان‌های قبلی نبوده و این قسمت تا حدودی مستقل از بقیه رمان‌ها با حضور هری هول می‌باشد.

«پلنگ» با 690 صفحه و قیمت 90هزار تومان از طریق «موسسه نگارش الکترونیک کتاب» منتشر و روانه بازار نشر شده است.
 
«چاقو» و امکان ورود به دنیای ترس‌ها برای قصه‌گویی 
جدیدترین اثر نسبو از مجموعه هری هول، ابعاد شخصیتی و احساسی قهرمانان و ضد قهرمانانش را به خوبی به خواننده نشان می‌دهد. خواننده در شناخت این افراد سردرگم باقی می‌ماند و مثل تمامی ماجراهای هری هول، در هر بخش درمی‌یابد که پیش‌بینی‌هایش درست نبوده است.
در رمان «چاقو»، نسبو به سراغ مطرح کردن روایتی رفته است که گره داستان تا حدود زیادی به خود کارآگاه هری هول و درونیات شخصیتی او مرتبط است. هول در این داستان، بیش از آن‌که با عناصر بیرونی و غیرخودی چالش داشته باشد، با باطن خویش و شخصیت‌های کاملا خودی و آشنا سر و کار دارد. همین مساله، باعث عمق‌بخشی هر چه بیشتر به ابعاد روانشناسانه‌ داستان شده و بستری را فراهم آورده که در آن، پیچیدگی‌های روحی و روانی انسان‌ها بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار گرفته است.
قاتل علاقه خاصی به انواع چاقو و استفاده از آن‌ها دارد و کلکسیونی از انواع چاقو برای خود درست کرده است.
برخلاف بیشتر آثار نسبو که محوریت قتل زنجیره‌ای هست، در رمان چاقو زنجیره‌ای از قتل‌ها وجود ندارد. محور اصلی داستان همان قتل ریکل است.
به زعم بسیاری این رمان پایان سری داستان‌های هری هول است؛ ولی نسبو باخلاقیت‌های خاص خودش همیشه دریچه‌ای برای خواننده باز می‌گذارد و ایشان را به نوعی منتظر نگه می‌دارد.
به خوانندگان رمان‌های پلیسی، جنایی توصیه اکید می‌شود از خواندن این کتاب قبل از خواندن رمان‌های قبلی به ترتیب زمانی آن صرف نظر نمایند.

«چاقو» با 750 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 95هزار تومان از طریق «موسسه نگارش الکترونیک کتاب» منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها