پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
درخواست عضویت تشکل‌هایی که بی‌پاسخ مانده است!

​انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان و انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاه در نامه‌ای از ناشران کتاب کودک و نوجوان درخواست کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، متأسفانه نه تنها تاکنون از تشکل‌های فرهنگی مجری نمایشگاه برای بهره‌مندی از تجربیات و تخصص آن‌ها در شورای سیاست‌گذاری دعوتی صورت نگرفته بلکه درخواست این تشکل‌ها برای عضویت نیز بی‌پاسخ مانده است و چنین به نظر می‌رسد که جایگاه انجمن‌های فرهنگی برای سیاست‌گذاری را مناسب ندیده‌اند. اقتضای برنامه‌ریزی برای برگزاری مطلوب‌تر نمایشگاه، دعوت از تشکل‌های فرهنگی مجری نمایشگاه است و سابق بر این، شورای تشکل‌های نشر با حضور انجمن‌های مجری تشکیل و اداره می‌شده است. 

یادآور می‌شود که با حذف شورای تشکل‌های نشر و ایجاد شورای برنامه‌ریزی صنفی با مشارکت دو عضو از هشت عضو شورای تشکل‌های نشر، فرایند حذف انجمن‌های نشر تکمیل شد. جالب آن که تشکل‌های نشر برای حذف شورا اهلیت داشته‌اند اما برای احیای آن، خیر!

انجمن‌ها نه تنها در شورای برنامه‌ریزی عضویت ندارند بلکه برای انتخاب مدیران نمایشگاه نیز مشورتی با آن‌ها صورت نگرفته است! 

کمیته ناشران داخلی که باید از نمایندگان تشکل‌های مجری بخش‌های اصلی نمایشگاه اعم از ناشران عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان، آموزشی و نشر الکترونیک تشکیل شود نه تنها مسئولش بدون جلب نظر اعضا توسط شورای برنامه‌ریزی صنفی منصوب شده بلکه این شورا نیازی به تعیین اعضای کمیته و همفکری برای اداره بخش‌ها ندیده است! اما کمیته چه معنایی دارد؟

کمیته به معنای یک فرد است؟! اگر چنین نیست، اعضای کمیته ناشران داخلی باید شامل چه کسانی باشد؟ آیا اعضایی غیر از مدیران بخش‌های پنجگانه ناشران می‌توانند عضو کمیته ناشران داخلی باشند؟! در این مرحله نیز نه تنها دعوتی از تشکل‌های مجری برای عضویت در کمیته ناشران داخلی صورت نگرفته بلکه پاسخی به نامه سه انجمن کودک و نوجوان، دانشگاهی و آموزشی برای عضویت در این کمیته داده نشده است.

در هفته‌های اخیر جلسات متعددی با حضور نمایندگان تشکل‌ها و برخی مدیران معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و در همه این جلسات به اتفاق آرا بر این حداقل حق تشکل‌ها تأکید گردید؛ اما نهایتاً این حق بدیهی نادیده انگاشته شد. 

در نامه مشترک سه انجمن، مشارکت آن‌ها در برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مشروط بر عضویت در کمیته ناشران داخلی و کمیته‌های اجرایی دیگر است و بر لزوم مشارکت در برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه تأکید شده است. مخالفت با این حق بدیهی، هیئت مدیره انجمن‌ها را مصمم نمود تا به اتفاق آرا به انصراف از مدیریت بخش‌های ذیربط رأی دهند.
 
اما گام آخر که حائز اهمیت است، ارسال نامه شورای برنامه‌ریزی صنفی به انجمن‌ها و تأکید بر عدم نیاز به مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌ها و الزام به معرفی دو نفر به عنوان نامزد مدیریت بخش مربوط و انتخاب مدیر توسط آن شورا بود. محتوا و هدف این نامه، ناظر به القای عدم صلاحیت انتخاب مدیر بخش توسط انجمن‌های فرهنگی بود!

درباره این نامه و نحوه مشارکت انجمن‌ها مذاکرات طولانی میان هیئت‌های مدیره انجمن‌ها و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و درنهایت انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان و انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به این نتیجه رسیدند که هر کدام مانند نمایشگاه گذشته، یک نماینده برای مدیریت بخش معرفی کنند و گام نهایی را بعد از طی مراحل گذشته برای ایجاد همدلی بیش‌تر بردارند؛ اما شورای برنامه‌ریزی صنفی بدون پاسخ به نامه انجمن‌ها، گویا عوامل دیگری را برای اداره بخش‌های تخصصی گمارده است. 

به این ترتیب، ادعای واسپاری امور نشر به اهلش، به حذف انجمن‌های فرهنگی نشر در امور مرتبط انجامید و این موضوع در کارنامه نهاد تصمیم‌گیر ثبت شد. 
با آرزوی موفقیت برای جامعه نشر کشور، این دو انجمن در جهت حمایت از ناشران کتاب کودک و نوجوان و کتاب دانشگاهی وظیفه خود می‌دانند تا دیدگاه‌ها و مشکلات مربوط به نمایشگاه آتی را از نزدیک پیگیری کنند. 

انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان 
انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها