شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
خیرین فارس برای یاری سیستان و بلوچستان به کتابخانه‌ها آمدند

نشست مجمع عالی خیرین استان فارس با موضوع کمک به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فارس، روح‌الله منوچهری در نشست مجمع عالی خیرین استان فارس که ظهر امروز شنبه در سالن کتابدار اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد، با اشاره به تعامل گسترده کتابخانه با خیرین، گفت: در استان فارس ۲۴۳ باب کتابخانه داریم و بیش از ۱۶۰ هزار نفر عضو آنها هستند. کتابخانه‌های عمومی به عموم مردم خدمات می‌دهند و به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی به حساب می‌آیند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به اینکه در کتابخانه‌ها برنامه‌های گسترده‌ای برگزار می‌شود، به نقش کتابخانه‌های عمومی در زمان بحران اشاره و تصریح کرد: از وظایف کتابخانه‌های عمومی در دنیا، کمک به مردم در زمان مشکلات فراگیر و بحران است و در کشور ما هم کتابخانه‌های عمومی در زمان بحران اقدامات گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

وی افزود: سال 96 با وقوع زلزله کرمانشاه کمپین‌های کمک به مردم کرمانشاه در کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، همچنین در ابتدای امسال که سیل چند استان را درگیر کرد، کتابخانه‌های عمومی پویش‌های «بهار مهربانی» و «مهربانی در مهر» راه‌اندازی کرده و اسباب‌بازی، کتاب و نوشت‌افزاز برای کودکان جمع‌آوری کردند. هدایای این طرح در استان فارس با کتابخانه سیار شهید جمالی اقلید به مناطق سیل‌زده اعزام و میان کودکان توزیع شد.

منوچهری همچنین خبر داد: در حال حاضر نیز پویش «سیستان و بلوچستان را دریابیم»، برای کمک و همراهی با مردم شریف استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی و در تمامی کتابخانه‌های عمومی پایگاه‌های جمع آوری کمک‌های فرهنگی، بهداشتی و خوراکی، و وسایل گرمایشی برپا شده است.

عبدالعلی شمس، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس نیز در این نشست، با تقدیر از خدمات اجتماعی کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد پویش‌های دو سال اخیر یادآور شد: باید تعامل بیشتری میان موسسات خیریه و کتابخانه‌های عمومی برقرار شود.

وی اضافه کرد: خدمات کتابخانه‌ها در ایجاد کمپین و جمع آوری هدایای فرهنگی برای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و همچنین طرح «بهار مهربانی» برای کمک به مناطق سیل زده ابتدای سال و طرح «سیستان و بلوچستان» را دریابیم بسیار اثرگذار است. در مواقع بحران معمولا نکته ای که فراموش می‌شود عواقب بعد از بحران است؛ وسایل فرهنگی، کتاب و وسایل بازی که کتابخانه‌ها برای کودکان و نوجوانان مناطق بحران زده تهیه می‌کنند تاب آوری اجتماعی را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

شمس با تصریح اینکه خانواده‌های مناطق بحرانی پس از گذشت مدتی با حجم گسترده‌ای از مشکلات روحی و روانی کودکان و نوجوانان مواجه خواهند شد، گفت: کتاب و هدایای فرهنگی بهترین کمک برای این مشکل خواهد بود. وسایل بازی برای کودک و کتاب برای نوجوان می‌تواند به بازسازی  شخصیت آن‌ها کمک کند.

رئیس خانه خیرین فارس در ادامه با اشاره به موضوع نشست عنوان کرد: در برابر سیستان و بلوچستان مسئولیت خطیر و سنگین داریم؛ ما در موسسه خیریه با خدا عهد کردیم که به کمک بشتابیم الان باید به عهد خود وفا کنیم. در چند روز گدشته همه افراد هم‌صدا شدند و کمک‌های مردمی را بسته بندی و آماده کردند. این مشارکت قابل وصف نیست و باید به شکل فراگیر دنبال شود.

شمس با اشاره به اینکه کمک‌های مردمی آماده ارسال به استان سیستان و بلوچستان است، گفت: هفتصد بسته کمک که هر کدام شامل اقلام خوراکی، بهداشتی، پتو و وسایل گرمایشی است آماده شده است. این وسایل به دست خود خیرین در سیستان و بلوچستان توزیع خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها