چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
​«انجیل به روایت عیسی» حجت بداغی منتشر می‌شود

مجموعه شعر «انجیل به روایت عیسی» سروده حجت بداغی از سوی انتشارات سیب سرخ منتشر می‌شود.

حجت بداغی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اعلام این خبر گفت: دقیقا نمی‌دانم «انجیل به روایت عیسی» چندمین کتاب من به شمار می‌رود چون تعدادی از کتاب‌هایم هنوز در انتظار مجوز هستند، اما پنجمین کتابی است که از من منتشر می‌شود.

او افزود: با این که «انجیل به روایت عیسی» از سوی ناشر به عنوان مجموعه شعر مجوز گرفته و منتشر می‌شود، اما من اعتقاد به این ندارم این اثر شعر باشد. شاید براساس نظریه ارسطو بپذیرم که این اثر شعر باشد؛ شاید برخی هم بتوانند تمام این نوشته ها را با تعاریفی که درباره شعر ارائه شده تطبیق بدهند و به شعر بودن آنها رای بدهند، اما من به این متن‌ها به عنوان شعر نگاه نمی‌کنم و آن ها را متن می‌دانم.

بداغی ادامه داد: متن‌هایی که به این شیوه نوشته‌ام به نوعی تجربه نوشتن به شیوه متون کهن و کتاب مقدس است. با مطالعه متون کهن دریافته‌ام که فرصت برای نوشتن کم است و کلمات بار روایت را بیش از هر چیزی بر دوش می‌کشند و هر کلمه باید وجهه‌های مختلفی از گفتمان را داشته باشد. چون فرصت کوتاهی برای تعریف کردن یک موضوع داریم.

این منتقد ادامه داد: تجربه نوشتن این متن‌ها چندین سال طول کشید و نوشتن آنها در نوشتن رمان به کمک من آمده است. بدون شک متون مقدس قسمت مهمی از زندگی و تاریخ بشریت را به وجود آورده و آن را شکل داده‌اند و من به عنوان یک ادبیاتی همواره این متون را مطالعه کرده‌ام و از امکانات آنها بهره گرفته‌ام.

او افزود: «انجیل به روایت عیسی» مجموعه‌ای از نوشته‌هاست که به شدت دغدغه‌هایش پیرامون نوع نگاه عیسی به زندگی و پیروان اوست. این متن‌ها تلاش می‌کنند که از این نوع نگاه استفاده کنند تا بتوانند به زندگی نگاه کنند. برخی از شعرها مستقیما به خود حضرت عیسی می‌پردازند و برخی از متن‌ها نیز به این نوع نگاه می‌پردازند.

بداغی در پایان گفت: با نوشتن این مجموعه به شیوه نگارش متون کهن نزدیک شده‌ام و همچنان معتقدم این متن‌ها از نظر شکلی وامدار شیوه نگارش متون کهن هستند  قسمتی از روایتی هستند که سال‌هاست مشغول نوشتن آن هستم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    والا ما یه خط متن درست از این آدم نخوندیم تا حالا.
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    بیشتر شومنه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها