چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
عزت ملی؛ مسئله‌ای راهبردی در گام دوم انقلاب اسلامی

محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مشکلات کشور در چهل سال گذشته، عزت ملی را به مثابه یک امر راهبردی برای رسیدن به گام دوم و تمدن نوین اسلامی و جهت‌دهی کشور مهم ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه در نشستی با عنوان «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم، گفت: هر زمان که ما از شعارها عدول کنیم به این معناست که در حال از دست دادن عزتمان هستیم. انقلاب اسلامی به دوران تحقیر ملت ایران خاتمه داد.
 
مهاجرنیا، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن را یکی از راهبردهای اساسی در بیانیه گام دوم دانست و افزود: کشوری عزیز است که هم مستحکم باشد و هم از درون احساس ضعف و سستی نکند. کشوری که در مقابل دشمن کم بیاورد، نمی‌­تواند عزیز باشد، نمی­‌تواند مستحکم باشد. کشوری عزیز است که از هر جهت احساس قدرت کند.
 
وی تصریح کرد: در منطق قرآن، عزت واقعی و کامل متعلق به خداوند و متعلق به هر کسی است که در جبهه‌ی خدائی قرار می‌گیرد. این منطق قرآن است که «من کان یرید العزّة فللّه العزّة جمیعا». عزت مربوط به جبهه حق است «و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین»؛ عزت متعلق به خداست، عزت متعلق به پیامبر و به مؤمنین است؛ جبهه کفر و نفاق نمی‌فهمند که عزت و مرکز عزت واقعی کجاست.
 
این استاد حوزه ادامه داد: خداوند در سوره نساء، درباره کسانی که خود را متصل به مراکز قدرت های شیطانی می‌کنند، برای اینکه حیثیت و قدرتی به دست بیاورند، می‌فرماید: «أیبتغون عندهم العزّة فانّ العزّة للّه جمیعا»؛ عزت تنها در نزد خداست؛ عزت ملی، در یک بستر باید تعریف شود. زندگی و تفکر در چارچوبی که در رأس آن خدای عزیز و مقتدر قرار گیرد، به انسان انگیزه­ عزت و اندیشه­ با­ عزت القا می­‌کند.

به گفته مهاجرنیا، انقلاب اسلامی بر اساس همین هدف و انگیزه، شکل گرفت تا بسترساز عزت در این کشور باشد و در چهل سال گذشته با همه مشکلات این رویکرد وجود داشت و برای رسیدن به گام دوم و تمدن نوین اسلامی توجه به عزت ملی به مثابه راهبردی است که جهت دهی کشور را تعیین می‌کند.
 
وی افزود: در بیانیه گام دوم آمده است که «عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن» شاخه‌­هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین‌­المللی هستند. گسترش حضور قدرتمندانه­ سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه، بخشی از مظاهر عزت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها