پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
مردم زمینه گسترش فرهنگ دینی را فراهم کنند

شورای فرهنگ عمومی استان قم با صدور پیامی، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، از مردم مؤمن و ولایت‌مدار استان دعوت کرد تا در این ماه زمینه گسترش فرهنگ دینی را در جامعه فراهم کنند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، متن بیانیه شورای فرهنگ عمومی استان قم به این شرح است: ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا از راه می‌رسد و مردم خداجوی و مؤمن قم آماده می‌شوند تا ادب حضور در ضیافت پروردگار را سرمایه خوشبختی دنیا و آخرت خود نمایند.
 
ماه مبارك رمضان ماه روشنگر راه هدايت از گمراهی و ضلالت و فرصت نیکویی برای خود‌يابی، خود‌شناسی، خود‌سازی و عبادت و بندگی حضرت حق است. رمضان، دوره تزکیه و هجرت درونی برای تهذیب و تربیت و ساختن و مقاومت کردن و تحمل نمودن است.
 
ماه اعتكاف رسول‌الله و خطابه‌های امير‌المؤمنين علیه‌السلام و دعاها و سجده‌های سيدالساجدين و زين‌العابدين علیه‌السلام است. آغاز اين ماه، رحمت، ميانه آن مغفرت و پايان آن پاداش عظيم الهی است.
 
نبی مكرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ماه مبارك رمضان را در خطبه شعبانيه چنين توصيف می‌كند: «روزها و شب‌ها و ساعاتش از خجسته‌ترين زمان‌ها است، نفس‌های شما در اين ماه تسبيح و خواب‌های شما عبادت و دعاهای شما مستجاب و اعمال شما مقبول است. درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته است و شياطين در غل و زنجير هستند. پس سعادت و خوشبختی خود را با نيت‌های پاك و درست از پروردگار بخواهید و براى بهره‌گیری بیشتر از برکات مادى و معنوى و آثار و ثواب این ماه، زبان‌هایتان را از گناه بازدارید و چشمان خویش را از نگاه‌های ناپاک بپوشانید.»
 
مقتضی است در این موسم پر خیر و برکت یاد کنیم از آنان که فیض حضورشان در این رمضان میان ما نیست، از جمله سردار پر افتخار، حاج قاسم سلیمانی عزیز و شهدای مدافع سلامت و از دعا جهت فرج عاجل حضرت ولیعصر غفلت نورزیم و با خودسازى و مراقبت و دورى از آلودگی‌ها، جان خویش را با نفحات رحمانى صفا دهیم.
 
مردم شریف قم خوب است در این ماه مبارک به نکات زیر توجه کنند:

1- مردم عزیز ما رمضان امسال را در  شرایطی آغاز کرده و به ضیافت الهی می‌روند که عده‌ای از هم‌وطنان گرفتار عوارض ناشی از ویروس منحوس کرونا شده و در شرایط سخت و دشواری قرار دارند. بدون تردید توجه بیش ‌از پیش مؤمنان روزه‌دار به این گروه از افراد که معیشت آن‌ها دچار مشکل شده است و ارائه کمک‌های خود به این افراد، رضایت پروردگار و خشنودی خلق خدا را در پی دارد. لذا شایسته است تا مردم و مسئولین نیز لحظات را مغتنم شمرده و روح برادری، صمیمیت، مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه با آسیب دیدگان جامعه را در خود تقویت کرده و با گرفتن دست همدیگر و کمک به آنان، زمینه تعالی و حرکت در مسیر کمال و بازگشت به فطرت الهی را برای خویش فراهم سازند. بر مؤمنان است که در این زمینه از یکدیگر در کمک به قشر آسیب پذیر پیشی گرفته  و بیش‌ازپیش دشمنان را در رسیدن به اهدافش ناکام سازند.
 
2- با عنایت به تلاش دشمنان که با تشدید تحریم‌ها، معیشت مردم را نشانه رفته و عرصه زندگی را بر اقشار ضعیف جامعه تنگ نمودند، شایسته است مؤمنان، مسئولان و جوانان دانشمند به توصیه مقام معظم رهبری در خصوص مسئله‌ی جهش تولید که مسئله‌ی حیاتی برای کشوراست، توجه نموده و به معنای واقعی کلمه برای افزایش تولید در همه زمینه‌ها تلاش کنند تا نیت پلید دشمنان را خنثی نمایند.
 
3- این ماه پربرکت، گذشته از انجام اعمال و مناسک مذهبی، فرصت مغتنمی جهت پرداختن به دیگر ابعاد و زوایای فرهنگی آن هست تا از این گذر به ترقی و کمال فرهنگی در ابعاد فردی و اجتماعی دست‌یابیم و بستر ترویج بسیاری از مکارم و فضایل اخلاقی به‌ویژه همدلی، صله‌رحم، تکریم بزرگان، کمک به نیازمندان، ارتقای اخلاقیات عمومی از طریق فضای مجازی و با رعایت فاصله اجتماعی و پذیرفتن توصیه‌های  کادر درمانی کشور است تا قدردان عظمت کار و ارزش فداکاری آن‌ها باشیم.
 
شورای فرهنگ عمومی قم، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان از مردم مؤمن و ولایت مدار استان دعوت به عمل می‌آورد همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند «در غیاب جلسات عمومی ماه رمضان از عبادت و تضرّع و خشوع در تنهایی غفلت نشود؛ ما می‌توانیم در اتاق خودمان، در خلوت خودمان، در میان خانواده و فرزندان خودمان، همین معنا را، همین توجّه را، همین خشوع و خضوع را به وجود بیاوریم.» و عظمت این ماه را به تصویر کشیده و زمینه گسترش فرهنگ دینی را در جامعه فراهم نمایند.
 
سید محمد سعیدی
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها