دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» در قم برگزار می شود

همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» پنجم دی‌ماه با سخنرانی آیات عظام علیرضا اعرافی، رضا استادی و محمدجواد فاضل لنکرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت الاسلام محمدحسین عظیمی دبیر همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» با محوریت دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در نشست خبری این همایش در جمع خبرنگاران، منبع همه علوم اسلامی مانند کلام، فقه، تاریخ، عرفان و اخلاق را قرآن معرفی کرد و گفت: همه این علوم از این کتاب آسمانی استفاده کرده‌اند و در حقیقت بخشی از قرآن را بیان می‌کنند.
 
دبیر همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» برگزاری همایش‌های قرآنی را مهم ارزیابی کرد و افزود: یکی از وظایف مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به عنوان مدرسه قرآنی معرفی یک متن علمی دقیق به جامعه علمی و تحقیقاتی کشور به ویژه حوزه‌های علمیه است.
 
این استاد حوزه یکی از اهداف برگزاری همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» را معرفی کتاب «المدخل التفسیر» آیت‌الله فاضل لنکرانی دانست و گفت: کتاب «المدخل التفسیر» مبین اندیشه‌های این عالم بزرگ است به جامعه است.
 
وی ادامه داد: اگرچه در مباحث قرآنی راه‌های نرفته بسیاری داریم اما کارهای علمی بسیاری نیز انجام شده است. برخی انگشت اتهام را به سمت حوزه گرفته‌اند و می‌گویند که حوزه‌های علمیه شیعه توجه چندانی به قرآن ندارند، درحالی‌که اینگونه نیست.
 
حجت‌اسلام محسن قمرزاده دبیر علمی همایش در ادامه این نشست خبری گفت: آیین افتتاحیه و اختتامیه این همایش روز پنجم دی‌ماه امسال در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم با حضور استادان و پژوهشگران علوم قرآنی برگزار می‌شود.
 
وی اضافه کرد: افتتاحیه همایش ساعت ۹ صبح و اختتامیه آن ساعت ۱۸ همان روز با سخنرانی آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله رضا استادی از اساتید حوزه علمیه قم و آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود.
 
دبیر علمی همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» تصریح کرد: ۲۲۰ مقاله در این همایش پذیرش‌ شده است و ۴۷ مقاله در قالب سخنرانی و ۶۸ مقاله نیز به‌صورت پوستر ارائه می‌شوند.
 
در بخش پایانی این نشست حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدجواد نورموسوی مسئول کمیته اجرایی همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» به نهادهایی که در این همایش همکاری داشته اند اشاره کرد و گفت: این همایش با مشارکت ۲۰ نهاد مانند مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، جامعه الصطفی العالمیه، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه قم و پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار می‌شود.
 
مسئول کمیته اجرایی همایش برگزاری نمایشگاهی چکیده مقاله‌های پذیرفته‌شده، رونمایی از ۱۲ جلد کتاب و ویژه‌نامه همایش از دیگر برنامه‌های همایش است.
 
وی گفت: همایش به‌گونه‌ای طراحی‌ شده است تا آثار علمی آن، پس از همایش در اختیار مرکزهای علمی حوزوی و دانشگاهی کشور قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها