چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
انتقال روزنامه‌های دوره ناصرالدین شاه به کتابخانه مرکزی اصفهان

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان گفت: مجموعه‌ای ارزشمند شامل 8 کامیون از روزنامه‌ها و مجلات قدیمی اصفهان متعلق به دوره ناصرالدین شاه به‌زودی از تهران به کتابخانه مرکزی اصفهان منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، مسعود کثیری با اعلام این خبر گفت: گنجینه مطبوعات قدیمی شهر اصفهان در سال‌های گذشته، جمع‌آوری و بعد از مدتی به‌دلایلی به تهران منتقل شد. این مجموعه تا پیش از این، از دسترس پژوهشگران خارج بود.

وی افزود: هفته گذشته طی تفاهمنامه‌ای قرار شد در کتابخانه مرکزی شهر اصفهان جایگاهی برای این گنجینه ارزشمند در نظر گرفته شود و این مجموعه که شامل 8 کامیون روزنامه و نشریات قدیمی از دوران ناصرالدین شاه است که در انبارهای تهران انباشته و رها شده بود.
 
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان ادامه داد: این گنجینه نخستین روزنامه‌ها در شهر اصفهان است که در اواخر حکومت ناصرالدین شاه و در زمان ظل‌السطان حاکم اصفهان در اصفهان منتشر می‌شدند.
 
کثیری گفت: در دوران مشروطه روزنامه‌ها حکومتی نبودند و در این دوران «الجناب» از میرسیدعلی جناب، «فرج بعد از شدت» و «انجمن بلدیه» به صورت هفته‌نامه منتشر می‌شد و ناصرالدین شاه با وجود مخالفت‌های شدید خود با روزنامه‌هایی مثل اختر نتوانست از توزیع آن در ایران جلوگیری کند و انقلاب مشروطه مدیون مطالب روزنامه‌ها بود. هم اکنون مجموعه این هفته‌نامه‌ها را مرکز اصفهان‌شناسی در یک کتاب منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها