جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۳
ابوالقاسم اشرف‌الکتابی درگذشت

ابوالقاسم اشرف‌الکتابی؛ پیشکسوت نشر و مدیر انتشارات اشرفی در سن 95سالگی دیده از جهان فروبست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حاج ابوالقاسم اشرف‌الکتابی، یکی از پیشسوتان حوزه نشر که فعالیت در این حوزه را از اواخر دهه 20 آغاز کرده بود، ‌در سن 95 سالگی دیده از جهان فروبست.

این ناشر فقید، پیش‌تر در قالب مجموعه «تاریخ شفاهی نشر» مورد مصاحبه قرار گرفته بود و مصاحبه او چندی پیش در جلد دوم از این مجموعه به انتشار رسید.

زنده‌یاد اشرف‌الکتابی در بخش‌هایی از این گفت‌وگو درباره زندگی و سابقه حضورش در عرصه کتاب عنوان کرده بود:

«اول مهر 1303 در یک خانواده مذهبی در شهر خوانسار به دنیا آمدم. شش سالم بود که در مکتبخانه پدرم شروع به آموختن کردم. هشت ساله بودم که پدرم فوت کرد. به همین دلیل مجبور بودم برای تأمین معاش زندگی، دو سال در خواربار‌فروشی کارگری کنم. بعد از مدتی به تهران آمدم و به دلیل علاقه‌مندی فراوان به کتاب، تصمیم گرفتم وارد عرصه کتاب و نشر شوم. سال 1329 ازدواج کردم و سپس نزد علی‌اکبر علمی مشغول به‌کار شدم. بعد از مدتی به دلیل حجم زیاد کار، قطع همکاری کردم و دوباره در محل سه‌راه دلگشا مغازه خواربارفروشی راه‌اندازی کردم.

بعد از گذشت مدت زمانی، جعفری، مدیر انتشارات امیرکبیر از من خواست که با یکدیگر همکاری کنیم. در نتیجه امور حسابداری این انتشارات را در دست گرفتم... از مؤسسه علمی و امیرکبیر تجارب خوبی اندوختم. در دوران فعالیتم با این دو مؤسسه، با تعداد اندکی از نویسنده‌ها آشنا شدم. سپس سال 1341 موفق شدم انتشارات اشرفی را راه‌اندازی کنم. آن زمان عضو هیئت مؤسس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بودم و نفر سومی بودم که جواز نشر گرفتم. نخستین فرد، ابراهیم رمضانی بود.»

مطابق با اعلام خانواده آن مرحوم، پیکر زنده‌یاد شرف‌الکتابی صبح امروز(جمعه15 آذرماه) از مقابل منزل ایشان واقع در ولنجک، بلوار دانشجو، نرسیده به مسجد‌النبی(ص)، خیابان یاسمن4، پلاک 4 تشییع و برای تدفین به بهشت زهرا(س)قطعه 224، ردیف 23، شماره 53 منتقل می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها