سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۷
نگاه كاسبكارانه، بزرگ‌ترين مانع تعامل است

مديرمسوول نشر نيك فرجام گفت: عده‌اي «ناشرنما» با نگاه‌هاي كاسبكارانه خود مانع ايجاد تعامل قانوني با مولفان مي‌شوند.

عزيزعلي اميري‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: ناشران هنگامي كه چاپ اول يك كتاب به فروش مي‌رود، مبلغي را به عنواتن حق‌الزحمه به مولف آن مي‌دهند، اما برخي از ناشران به دليل بي‌اطلاعي يا نبود نظارت كافي بر عملكردشان، از درآمد چاپ‌هاي بعدي همان اثر، چيزي به مولف نمي‌دهند. در حقيقت اين افراد، همان ناشرنماهايي هستند كه تعامل قانوني بين ناشر و مولف را برهم مي‌زنند.

وي گفت: همچنين نگاه كاسبكارانه برخي ناشران به اين حرفه، به رابطه بين ناشر و مولف ضربه مي‌زند. البته بايد از طرفي به ناشر هم حق داد چون در شرايطي كه نمي‌داند يك كتاب به فروش خواهد رفت يا نه، به سختي مي‌تواند بر روي چاپ آن اثر سرمايه‌گذاري كند. در عين حال، اين وضعيت و نگاه ناشر به مقوله چاپ كتاب، باعث دلزدگي مولف مي‌شود.

اميري‌زاده با اشاره به اين‌كه نظارت بر عملكرد ناشران و مولفان، لازمه ايجاد تعامل قانوني بين ناشر و مولف است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند اين وظيفه را برعهده بگيرد و از آنجا كه نمونه‌هايي از تمام آثار مكتوب كشور قبل از چاپ به ارشاد داده مي‌شود، اين وزارتخانه مي‌تواند نظارت كاملي بر آثار و حقوق پديدآورندگان آن داشته باشد.

وي درباره نقش اتحاديه ناشران و كتاب‌‌فروشان در اين زمينه گفت: به نظر من اين اتحاديه نمي‌تواند از حقوق دو طرف پاسداري كند، زيرا با توجه به عضويت ناشران در اين اتحاديه، ناخودآگاه اتحاديه طرف ناشران را خواهد گرفت؛ هرچند كه مولف از ابتدا در كشور ما حامي نداشته است!

مدير مسوول نشر نيك فرجام، همچنين با اشاره به اين‌كه شكل اصلي بين ناشر و مولف به مسايل مالي بين اين دو قشر مربوط مي‌شود، گفت: اگر بازار كتاب و كتاب‌خواني در كشورمان رونق پيدا كند، طبيعتا دست ناشر هم براي پرداخت حق‌الزحمه مولفان بازتر خواهد شد. البته فراموش نكنيم وجود قراردادهايي مكتوب كه دربرگيرنده حقوق طرفين باشد، از ضروريات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط