چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
پروفسور فضل‌الله رضا در 105 سالگی  درگذشت

پروفسور فضل‌الله رضا؛ چهره ماندگار مهندسی برق و یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان، درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پروفسور فضل‌الله رضا؛ از روسای پیشین دانشگاه تهران و یکی از بنیانگذاران نظریه اطلاعات و ارتباطات در جهان در 105 سالگی در اتاوای کانادا درگذشت. این استاد دانشگاه و چهره ماندگار مهندسی برق، دومین نایب‌التولیه دانشگاه صنعتی شریف و سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا بود.
 
پروفسور رضا طی سال‌های 1329 تا 1334 عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه‌MIT در بوستون آمریکا بود. این دانشمند ایرانی در سال 1965 به‌دلیل مشارکت در نظریه شبکه و اطلاعات، به‌عنوان عضو پیوسته مادام‌العمر IEEE برگزیده شد. او همچنین عضو پیوسته AAAS و عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. او از سال 1357 استاد دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل مونترال بود و در سمت‌های استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رئیس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی، رئیس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال موسسات علمی و ادبی فراوانی نیز فعالیت کرد.
 
این دانشمند فقید ایرانی؛ یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌ای انجام داد.
 
آئین باشکوه 100 سالگی پروفسور رضا، آبان‌ماه 1392 در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
این استاد برجسته آثار متعددی را به جامعه علمی عرضه کرده‌ که از آن‌ جمله می‌توان به «تحلیل شبکه‌های برق»، «تئوری اطلاعات»، «فضاهای خطی»، «برگ بی‌برگی»، «حدیث آرزومندی»، «مهجوری و مشتاقی»، «پژوهشی در اندیشه‌های فردوسی»، «دیده‌ها و اندیشه‌ها»، «نگاهی به شاهنامه»، «محمد اقبال» و «هندسه عملی و علمی» اشاره کرد. پروفسور رضا، همچنین بیش از یکصد مقاله علمی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی در مجله‌ها و کنفرانس‌های خارجی و بالغ بر پنجاه مقاله ادبی و فرهنگی در مجله‌های داخلی و خارجی منتشر کرده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها