شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
برگزاری «شب کتابخانه عمومی» در بندرگناوه

شب کتابخانه عمومی بندرگناوه به همت انجمن «هوای‌تازه» و کتابخانه عمومی گناوه در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، مسئول کتابخانه عمومی شهرستان گناوه در این نشست با ارائه آمار و گزارش عملکرد فعالیت کتابخانه در یک‌سال گذشته، گفت: در سطح این شهرستان 6 کتابخانه عمومی فعالیت می‎کنند که دو کتابخانه روستایی و چهار کتابخانه شهری هستند.

صادق خدری فضای مطالعاتی شهرستان را ۲۳۵۰ مترمربع برآورد کرد و افزود: کتابخانه‌های عمومی گناوه مجهز به بیش از 115 هزار جلد کتاب هستند. در سال گذشته ۱۱۲ برنامه مطالعاتی در سطح کتابخانه‌های شهرستان برگزار شده است.

عبدالکریم نیسنی، روزنامه‌نگار پیشکسوت جنوبی نیز در این نشست در خصوص تاریخچه ساخت کتابخانه عمومی گناوه گفت: نخستین کتابخانه عمومی گناوه در سال 46 ساخته شد. به این شکل که «انجمن جوانان گناوه» با ارائه یک فراخوان عمومی و با کمک ۱۵ نفر از بازاریان گناوه کتابخانه‌ای را با ۱۲۰ جلد کتاب افتتاح کردند که با مخالفت شهردار وقت هم مواجه شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اما مرحوم رمضان امیری (بازیگر و کارگردان تئاتر فقید بوشهر) با حمایت خود و نامه‌نگاری با دانشگاه تهران و کتابفروشی زواره دوباره اقدام به راه‌اندازی کتابخانه این ‌بار به صورت قانونی و رسمی کرد که با مساعدت دانشگاه تهران و ارسال کتاب و قفسه این مهم ممکن شد، افزود: نکته جالب این ماجرا ارسال کتاب‌های صوتی بود که روی صفحه گرامافون برای این کتابخانه ارسال شدند و در نهایت کتابخانه «فرهنگ و هنر» گناوه وابسته به اداره فرهنگ در گناوه به‌صورت رسمی افتتاح شد.

نیسنی، خانم غریبی و عباس محمدی را اولین کارمند کتابخانه عمومی گناوه و فعال‌ترین عضو آن را غلامحسین دریانورد (نویسنده و نمایشنامه‌نویس گناوه‌ای) معرفی کرد و افزود: در اواخر دهه هفتاد اعضای خانمِ کتابخانه دو برابر آقایان شدند که امروز اغلب آنها جزء خیّران کتاب هستند.

غلامحسین دریانورد نیز در بخش دوم این نشست در خصوص تاریخچه کتابخانه عمومی در گناوه اشاره کرد و گفت: شهید قنبرنیا و شهید فروتن دو عضو فعال این کتابخانه بودند که شهید فروتن با پول کارگری خود کتاب‌ خریداری می‌کرد و در اختیار کودکان کم‌بضاعت قرار می‌داد.

این نویسنده در خصوص سیر مکانی این کتابخانه عمومی توضیح داد: در ابتدا در محل پاساژ جمال‌زاده فعلی و در یک مغازه دو دهنه تاسیس شد، سپس به ترتیب در ظلع شرقی میدان امام کنار لوازم خانگی مقاتلی، محل فعلی بانک اقتصاد نوین، محل سابق حمام شهرداری و در نهایت در محل فعلی پلاتو قدیمی گناوه فعالیت کرد.

دریانورد در پایان توضیحات خود، به بیان خاطرات خود در خصوص تسویه کتاب‌های «ضاله» در اول انقلاب پرداخت و به برگزاری کلاس‌های خوشنویسی و شطرنج اشاره کرد که با استقبال مدعوین روبه‌رو شد.

یادآوری می‎شود، در این نشست که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در بندر گناوه برگزار شد، تعدادی کتاب از سوی غلامحسین دریانورد، مدیر انتشارات دریانورد به کتابخانه عمومی این شهرستان هدیه شد که یک جلد کتاب هم از سوی وی به یاد دکتری حسین جلالپور، شاعر فقید گناوه‌ای هدیه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها