پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
درد دل‌های کتابفروش یزدی با محسن جوادی

مهدی نیکوروش ناشر، کتابفروشی و پیشکسوت یزدی در دیدارِ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از این نکته سخن گفت که نویسندگان این استان به دلیل بالا بودن هزینه چاپ در یزد، ناچاراند آثارشان را در شهرهایی مثل تهران و قم، چاپ کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، همزمان با برگزاری برنامه‌های بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه 22 آبان‌ماه با مهدی نیکوروش، مدیر کتابفروشی نیکوروش و پیشکسوت حوزه کتاب در استان یزد دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

مهدی نیکوروش، ناشر و کتابفروش یزدی که 50 سال است در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت می‌کند، سابقه فعالیت به عنوان کتابدار را هم داشته و از مدیران اسبق نهاد کتابخانه‌های استان یزد است.

وی در در این دیدار درباره وضعیت ناشران در یزد و جایگاه کتابخوانی در این خطه، گفت: کشور ما در رکودی اقتصادی است و  به‌طور کلی قدرت خرید مردم در دو سال گذشته کمتر شده است؛ حال اینکه کتاب هیچ‌گاه در سبد خرید مردم نبوده و با این اوضاع اقتصادی مسلماً بازار کتاب از همه چیز خراب‌تر است.

مسئول انتشارات نیکوروش در یزد گفت: روزمرگی‌ها و مشکلات اجتماعی فرصت مطالعه را از مردم گرفته است. ضمن اینکه جامعه ما عادت به کتاب خواندن ندارد، مردم این روزها سرگرم تماشای تلوزیون و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی هستند و این مساله را تیتراژ پایین روزنامه‌های مکتوب در مقایسه با جمعیت کشور گواه است.

نیکوروش اذعان کرد: در یزد وضعیت انتشارات نسبتا خوب است اما بیشتر مربوط به کتاب‌های داشگاهی است و کتاب‌های نویسندگان معروف و مطرح یزدی که فروش بالایی دارد، بیشتر در تهران و قم چاپ می‌شود.

وی افزود: هزینه چاپ کتاب در یزد زیاد است و نویسندگان یزدی به دلیل اینکه هزینه چاپ در تهران و قم کمتر است، به این شهرها مراجعه می‌کنند.

این ناشر عنوان کرد: مردم بیشتر به دنبال کتاب‌های با محتوا هستند اما برخی نویسندگان در یزد که به انتشارات‌های استان مراجعه می‌کنند، مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.

نیکوروش در بیان مشکلات نشر گفت: قیمت کاغذ زیاد است و همین موجب گرانی کتاب‌ها شده است.

وی گفت: الان 72 سالم است با وجود مشکلات جسمانی اما هنوز بیش از 17 ساعت کار می‌کنم که این را به دلیل عشق و علاقه ام به کتاب است.
 

نیکوروش بیان کرد: ما تنها کتابفروشی در کشور هستیم که کتاب را به نرخ روی جلد آن می‌فروشیم و به نرخ روز کتاب‌ها را نمی‌فروشیم که همین باعث برکت در زندگی ما شده است.

در پایان این مراسم نیز با اهدای لوح تقدیر از زحمات وی در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی تجلیل و قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط