شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
​«آن لمتون در عرصه علم و سیاست» نقد می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «آن لمتون در عرصه علم و سیاست» در سالن همایش کتابخانه ملی نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نشست نقد و بررسی کتاب «آن لمتون در عرصه علم و سیاست» را برگزار می‌کند.

در این نشست که شنبه 25 آبان ساعت 15 تا 17 در سالن همایش کتابخانه ملی برگزار می‌شود، کاوه بیات، مجید تفرشی و فرهاد طاهری حضور دارند و درباره این کتاب سخن می‌گویند.

ان کاترین سوینفورد لَمتون (۲۰۰۸ - ۱۹۱۲) یکی از ایران‌شناسان مهم عصر ماست. از آثار و تحقیقات بسیار بر جای مانده از او تنها تعداد اندکی به فارسی ترجمه شده است. این کتاب نوشته دکتر جان گِرنی، از دیگر ایران‌شناسان صاحب‌نام، تصویر گویا و جامعی از زندگی و آثار وی به دست می‌دهد. ترجمه کتاب نیز بر عهده کاوه بیات بوده است.

ان لَمتون در کنار جایگاه علمی خود، جایگاهی سیاسی نیز داشت؛ جایگاهی که مقدمات اصلی و اولیه آن در پی انتصابش به سمت وابسته مطبوعاتی سفارت بریتانیا در تهران، در پی شروع جنگ جهانی دوم، فراهم آمد و در مراحل بعد از جنگ و پایان همکاری رسمی او با وزارت امور خارجه بریتانیا نیز کماکان محفوظ و برقرار ماند. اگرچه تا دسترسی به اسناد و مدارک مربوط به این بخش از زندگی لَمتون از کم و کیف این جایگاه تصویر دقیقی نمی‌توان به دست داد، با این حال از پاره‌ای از یادداشت‌ها و گزارش‌های برجای‌مانده از او دست‌کم از نوع نگاه وی به ایران معاصر می‌توان شمّه‌ای ارائه کرد که در این بررسی نیز مورد توجه بوده است.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بزرگراه شهید حقانی(غرب به شرق)، بلوار کتابخانه ملی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها