سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
نخستین جشنواره کاریکلماتور کتاب، مطالعه و خواندن برگزار شد

آیین اختتامیه «نخستین جشنواره ملی دانشجویی کاریکلماتور کتاب، مطالعه و خواندن» شامگاه دوشنبه با معرفی و تقدیر از نفرات برتر در دانشگاه سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، رحمان معرفت، مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه سمنان گفت: در مجموع 400 اثر از دانشجویان سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره «نخستین جشنواره ملی دانشجویی کاریکلماتور کتاب، مطالعه و خواندن ارسال شد که همه آثار به مرحله داوری راه یافتند.

وی با بیان اینکه آثار رسیده به این جشنواره در قالب نمایشگاه خط در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت، افزود: در آئین اختتامیه نفرات برتر، متن‌های ارسالی خود را با موضوع کتاب قرائت کردند.

عصمت اسماعیلی دبیر اجرایی جشنواره نخستین جشنواره ملی کاریکلماتور کتاب، مطالعه و خواندن هم گفت: پس از بررسی آثار رسیده از سوی هیات داوران سیداحمد طباطبایی مقام اول را به دست آورد، سهیلا ملک‌محمودی عنوان دوم را کسب کرد و یاسین اسدی جمنانی هم به مقام سومی رسید.

وی افزود: آثار رکسانا نجف، سکینه فلسفین و زکیه عرب، محمد جلیلوند، حسین کرمی، محدثه عبدالهی، زهرا مرادی بیارجمندی و مهسا بهار هم به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان در این آئین با اشاره به جایگاه والای طنز در ادبیات و آثار نویسندگان ایرانی خواستار استفاده از کاریکلماتور به عنوان ابزاری برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و اهمیت به این گنجینه‌های گرانبها در بین دانشجویان و اساتید شد و از برگزاری جشنواره‌های کاریکلماتور در سالهای آتی حمایت کرد.

حسین شاکری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، هم در این آئین گزارشی از وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور ارائه کرد و گفت: استفاده از ابزارهای علمی و تحقیق‌های دانشگاهی در اشاعه و ترویج فرهنگ مطالعه بسیار موثر است.

رویا صدر پژوهشگر مطرح حوزه طنز کشور، سخنران ویژه این مراسم بود که با ارائه مقاله‌ای درباره کاریکلماتور ضمن اشاره به سوابق این موضوع، به قرائت برخی کاریکلماتورهای جالب، انتقادی، اثر گذار و پرمحتوای کاریکلماتوریست‌های جوان کشور پرداخت.

وی یادآور شد: کاریکلماتور نثر است، بازی زبانی دارد تا بتواند گفتنی‌ها را دیدنی کند، طنز دارد و از نظر معنایی، صراحت دارد و کاریکلماتور معمولاً از بدیهیات و روزمره‌ها و دم دستی‌هاست، و ایجاز از ویژگی‌های کاریکلماتور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها