سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
اهالی قم در حفظ و معرفی مفاخر فرهنگی و ادبی خود سهل‌انگار بوده‌اند

علی حیدری یساولی پژوهشگر و شاعر در نشست بنیاد قم‌پژوهی با موضوع «قم در آیینه ادبیات فارسی»، گفت: اهالی قم نسبت به حفظ و معرفی مفاخر فرهنگی و ادبی خود سهل‌انگار بوده ‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، علی حیدری یساولی پژوهشگر و شاعر در این نشست با اشاره به وجود شمار چشمگیری از مفاخر علمی، ‌فرهنگی و ادبی در شهر قم، گفت: شمار چشمگیری از مفاخر علمی قم در درازنای تاریخ فعالیت داشته‌اند که امروزه نام و نشانی از آنها یا نیست و یا بسیار کم رنگ است. برای شناساندن این چهره‌ها و شخصیت‌ها که هویت معنوی و فرهنگی این خطه از سرزمینمان هستند، باید به تدوین و گردآوری آثار و مآثر و مفاخر برآمده از قم، در قالب دانشنامه اقدام‌کرد.

حیدری رابطه بین معرفی مفاخر فرهنگی با پیشرفت و توسعه اجتماعی را مهم خواند و گفت: ما هر چقدر در شناساندن هویت فرهنگی قم سهل‌انگاری کنیم و مفاخر این شهر را معرفی نکنیم، پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی هم نخواهیم داشت یا بسیار بی‌هویت پیش خواهیم رفت.

نویسنده کتاب «میراث ادیبان شیعه» کهن‌ترین شاعر قم را هم‌روزگار رودکی و منطقی رازی معرفی کرد و یادآور شد: ابوجعفر محمد بن علی عطار قمی شاعری است که در کتاب ارزشمند تاریخ قم نام و ذکر کوتاهی از او بر جای مانده و ضبط شده است.‌
 

حیدری یساولی به کتاب ترجمه تاریخ قم در پنج باب اشاره کرد و گفت: ترجمه «تاریخ قم» از آن دست آثاری است که از دستبرد روزگار در امان مانده است.‌ این کتاب قرار بوده در 20 باب نوشته شود که نویسنده به نوشتن 5 باب از آن موفق شده است.‌

مصحح نسخ خطی و و پژوهشگر متون ادبی و فلسفی افزود: اشعری قمی در نیمه دوم قرن چهارم، فهرستی از باب‌های بیست گانه‌ای را تدوین کرده است. در باب هجدهم آن که شوربختانه نویسنده‌اش به نگارش آن توفیق نیافته درباره شمار قابل توجهی از شاعرانی بوده که یا در مدح قم شعری گفته بوده‌اند و یا شاعرانی که اصلاً قمی بوده‌اند و در این سرزمین به سرمی‌برده‌اند.

این پژوهشگر با ابراز تاسف از گذشته‌های دور اهالی قم نسبت به حفظ و معرفی مفاخر فرهنگی و ادبی تصریح کرد: ما نسبت به حفظ و معرفی مفاخر فرهنگی و ادبی خود سهل انگار و بی‌مبالات بوده‌ایم. مثالش در همین کتاب تاریخ قم آمده است.‌
 
نویسنده کتاب «فوحات القدس با بیان اینکه شهر قم در طول تاریخ مورد هجمه‌ها و حمله‌های فراوان بوده و آسیب‌های زیادی به آثار و ابنیه و مواریث فرهنگی آن خورده است، گفت:‌ از جمله این آسیب‌های جبران ناپذیر، نابودی بسیاری از یادگارها و اسناد مکتوب قم است که اگر آن اسناد اینک در دسترس بود، درمی یافتیم که این شهر چه تعداد عالم و فقیه و ادیب و شاعر و هنرمند داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها