دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
هیچ سکونتگاه انسانی بدون کتاب و کتابخانه کامل نخواهد بود

یک کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابدار کتابخانۀ عمومی مرکزی تبریز عنوان کرد: هیچ سکونتگاه انسانی اعم از شهر و روستا بدون داشتن یک کتابخانه در مرکز آن کامل نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی، تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز روز یکشنبه 19 آبان ماه میزبان یکی دیگر از نشست‌ های «ژورنال‌کلاب» بود که طی آن آن استادان و کارشناسان این حوزه، مقالات و نظرات و راهکارهای خود را در خصوص مفاهیم و کارکردهای اجتماعی مرتبط با کتابخانه‌های عمومی ارائه کردند.
 
لیلا پرتوی مقدم، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابدار کتابخانۀ عمومی مرکزی تبریز، یکی از استادان حاضر در این نشست بود که با ارائه مقالۀ ای تحت عنوان «بررسی نقش کتابخانه هادر سرمایه اجتماعی جامعه» نوشتۀ کاترین ای- جانسون، گفت: از اواسط قرن نوزدهم، کتابخانه‌های عمومی آمریکای شمالی اغلب به‌عنوان نماد رشد اجتماعی و غرور مدنی در خدمت جامعه بوده‌ و بر این اساس امروزه، هیچ سکونتگاه انسانی اعم از شهر و روستا بدون داشتن یک کتابخانه در مرکز آن کامل نخواهد بود.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها مکانی مهم برای ایجاد ارتباط اجتماعی و اعتماد در جامعه هستند، افزود: کتابخانه ها باید به‌ عنوان یک مکان امن، فارغ از سن، جنس یا جهت‏ گیری سیاسی و مذهبی به روی همه باز بوده و در یک کلمه مکان‌های ایده‌آلی برای اجتماع مردم تبدیل شوند.

عطاپور، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز و عضو پنل علمی، دیگر استاد این نشست بود که طی سخنانی، ایجاد ارتباط میان یافته های دانشگاهی با مباحث عملی حوزه کتابخانه‌های عمومی را از اهداف این نشست برشمرد و گفت: کتابخانه ها امروزه در کنار سرمایه های رایج موجود مانند سرمایه های انسانی، اقتصادی و ... به عنوان سرمایه  های مهم اجتماعی به شمار می آیند.

هاشم عطاپور با اشاره به گسترش ابزار مجازی برای برقراری تعامل میان افراد در عصر امروزی تصریح کرد: این ابزار تاثیری در بهبود کیفیت زندگی افراد نمی گذارد. بنابراین نیاز است افراد در محیط هایی از جمله کتابخانه عمومی باهم در تعامل باشند تا باعث افزایش اعتماد میان فردی و افزایش سرمایه اجتماعی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: به لحاظ فیزیکی و نیروی انسانی پیشرفت ‌های گسترده ای در حوزه کتابخانه‌های عمومی رخ داده است، اما مسئله مخاطب و دور بودن مخاطب از کتابخانه موضوعی است که همچنان با آن مواجه هستیم و نهاد کتابخانه‌های عمومی باید در زمینه ارتباط با مشتری، جذب مخاطب، بازاریابی خدمات و افزایش وفاداری کاربران برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

روح الله ساعی، دکترای جامعه شناسی و مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز نیز با ارئه مقاله ای در ژورنال کلاب، گفت: مقوله سرمایه اجتماعی ابتدا در حوزه علم اقتصاد مطرح شد ولی با توجه به عملکرد مناسب سریعا به حوزه های دیگر نظیر علوم اجتماعی، علوم سیاسی و علوم فرهنگی وارد شد.

وی در ادامه نقش سرمایه های اجتماعی را در کاهش آسیب های اجتماعی مانند جرم، جنایت و حتی مهاجرت موثر دانست.

درادامه این نشست دانشگاهیان و فعالان حوزه کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی درباره کتابخانه‌های عمومی ایران و کارکردهای اجتماعی آن هابه بحث و تبادل نظر پرداخته و حاضران دیدگاه‌ های خود را در موضوعات از جمله، نقش کتابخانه‌های عمومی در افزایش سرمایه اجتماعی، مشارکت اجتماعی، عدالت اجتماعی، و بهبود کیفیت زندگی مطرح کردند.

تبدیل کتابخانه‌های عمومی به نمادهای مشارکت اجتماعی، نیاز به باز تعریف نقش های جدید برای کتابخانه و کتابدار، لزوم تغییر نگرش به کتابخانه هابه عنوان محل اجتماع افراد دارای هنجارمندی های مشترک، توسعه فعالیت های داوطلبانه و ... از جمله پیشنهاد راهکار حاضران بود که مطرح کردند.

یادآوری می شود، نشست اعضای انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی کشور از بخش های مختلف کتابخانه مرکزی تبریز بازدید کرده و با کتابداران به دیدار و گفتگو و تبادل نظر کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها