شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
حمایت مادی و معنوی از پایان‌نامه‌هایی با موضوع فرهنگ رضوی

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی-هنری امام رضا (ع) اعلام کرد: دانشجویانی که پایان‌نامه‌هایی با موضوع فرهنگ رضوی دارند، مورد حمایت مادی و معنوی قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، محمودرضا برازش در جلسه ستاد برگزاری پنجمین دوره همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی که در سالن شهدای گمنام  اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار شد، گفت: بنیاد امام رضا (ع) بنیادی چند وجهی است و از اساس قانونی خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بنیاد از برنامه‌های رضوی استان‌ها در طول سال حمایت می‌کند، افزود: برنامه‌های فرهنگی و هنری مثل کتاب و کتابخوانی، داستان‌نویسی، مقاله نویسی  و دلنوشته‌هایی به امام رضا (ع) از جمله این برنامه‌هاست.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی- هنری امام رضا (ع) ادامه داد: سال گذشته، در نهضت کتابخوانی رضوی که نهاد کتابخانه‌های کشور متولی آن است، یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر مشارکت داشتند و سال پیش از آن نیز حدود 140 هزار نقاشی از کودکان به دبیرخانه رسیده بود که همه این آمار بر اساس کد ملی ثبت شده است.

وی اضافه کرد: برای جشنواره دلنوشته‌ها که در مازندران برگزار می‌شود، ۳۰۰ هزار نامه حتی از کشوارهای دیگر ارسال شده بود و برای بسته آواها و نواهای رضوی نیز امسال با حضور چهار کشور در تهران مراسم باشکوهی برگزار شد.


برازش تصریح کرد: مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) بیان کرد: بنیاد در استان‌های مختلف برنامه‌های متفاوتی دارد؛ در استان آذربایجان غربی جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی مورد توجه نماینده ولی فقیه در استان است، در خوزستان شعر به زبان عربی را داریم و دو هفته دیگر، کارگاه تصویرگری و گرافیک در زاهدان برگزار خواهد شد.

وی اذعان کرد: حمایت از آثار فاخر و تولیدات فرهنگی- هنری در دستور کار قرار گرفته و نشست‌های هفتگی شعر و جلسات پژوهشی نیز از ابتدای امسال آغاز شده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی- هنری امام رضا (ع) گفت: باید خوراک فرهنگی- هنری مناسبی در اختیار جامعه قرار دهیم تا همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند در صحنه مجازی و فضای امروز عقب کنیم.

وی افزود: نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در دیداری که با ایشان داشتیم، بر جایگزینی مناظره با مشاجره و منازعه تأکید کردند و این یعنی، چنین شخصیتی علاوه بر منطق و آگاهی، از بار علمی و سابقه معتبری برخوردار است و به منطق خود ایمان دارد.

برازش تصریح کرد: در اردبیل اقدامات خوبی در بخش‌های پژوهشی انجام شده که نشان‌دهنده تمایل این شخصیت علمی بر انجام چنین فعالیت‌هایی است.

وی ادامه داد: با هر استانی بنا بر تعامل همان استان برنامه‌هایی برای جذب هنرمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ اهل بیت اجرایی می‌شود، سپس آثار به دست آمده، در بستر جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی- هنری امام رضا (ع) با توضیح اینکه بنیاد با شبکه‌ها و ارگان‌های مختلف همکاری مناسبی برقرار کرده و دامنه فعالیت‌ها فراگیر شده است، گفت: این بحث‌ها عمومی است؛ اما کاری که در اردبیل انجام می‌شود در گروه کارهای پژو هشی قرار می‌گیرد.

وی در این باره تشریح کرد: نشریه علمی- پژوهشی «فرهنگ رضوی» در ارزیابی وزارت علوم درجه A را دریافت کرده است؛ یعنی استخوان‌بندی قوی دارد؛ بر این اساس سعی داریم مقالاتی که به جشنواره می‌رسد در سامانه بارگذاری شود، داوری‌های مربوطه انجام گیرد و اگر شرایط لازم را داشت در نشریه منتشر شود.

برازش اضافه کرد: پیشنهاد دارم برای تقویت پژوهش، به دانشگاه‌ها و مراکز علمی اعلام شود دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پایان‌نامه‌ای با موضوع فرهنگ رضوی دارند مورد حمایت مادی قرار می‌گیرند، آثارشان در نشریه چاپ می‌شود، و در مراحل تبدیل آن به کتاب نیز حمایت می‌شوند؛ روند ساده‌ای هم دارد: تعیین عنوان، ثبت در فهرست، دفاع، پس از داوری و ارزیابی، مبلغ پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: باید بگردیم دنبال پژوهش‌هایی که خروجی عملی داشته باشد و جامعه از فرهنگ اهل بیت و رضوی بهره‌مند شود.

مدیرعامل بنیاد ادامه داد: امام رضا (ع) در پاسخ به پیروان ادیان مختلف از کتاب‌های خودشان جوابگوی آنها بود که این نکته نشان‌دهنده تسلط است؛ بنا بر این در بخش‌های مختلف اجتماعی باید خود را به ابزار مختلف علمی، فرهنگی و هنری مسلح کنیم.
 
سید ناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز اظهار کرد: رویداد عظیم و تأثیرگذار فرهنگی گفت‌وگو و مناظرات رضوی باعث افتخار اردبیل همیشه سرفراز است.

وی با بیان اینکه حبل وحدت سیاسی و اعتقاد به فقه 12 امامی و شیعی ایران را پیوند داده است، افزود: بیراه نیست اگر برای اردبیل و مشهد همبستگی و پیوستگی متصور باشیم؛ زیرا همچنان که وجود حضرت ثامن الحجج(ع) قطعه‌ای از بهشت است که خداوند به ایران عنایت فرموده و مایه فخر ایران و ایرانی و جهان تشیع است، فرزندان اردبیل و مجاهدان بزرگ خاندان صفویه نیز برای تشکیل دولت شیعی اهتمام ورزیده‌اند.

بنا به این گزارش، در پایان این نشست، از پوستر پنجمین دوره همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی رونمایی شد.
یادآوری می‌شود، آئین اختتامیه این همایش ۲۲ آبان‌ماه در پژوهشگاه صفویه اردبیل برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها