پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
طرح‌های پایتخت کتاب بوشهر استمرار می‌یابد

نشست هماهنگی هفته کتاب و کتابخوانی با حضور معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و فعالان فرهنگی استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این نشست ضمن اشاره به نقش مهم کتاب در توسعه فرهنگی استان گفت: بوشهر در سال 96 عنوان پایتخت کتاب ایران را از آن خود کرد و در همان سال 80 درصد طرح‌های پایتخت کتاب ایران در بوشهر اجرائی شد. اجرای این طرح‌ها ادامه دارد؛ کما اینکه امسال چند طرح جدید به آن اضافه شده و از هفته کتاب و کتابخوانی اجرائی خواهند شد.

آنیتا مظفری با تاکید بر اینکه تداوم اجرای طرح‌های پایتخت کتاب ایران در بوشهر موجب ارتقای سطح فرهنگی استان خواهد شد، تصریح کرد: از همین رو اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از سال 96 تاکنون با هدف پویایی فرهنگ جامعه اجرای اغلب این طرح‌ها را ادامه داده است، تا این حرکت فرهنگی استمرار بیابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بدون شک هر حرکت فرهنگی در جامعه مستلزم افزایش هم‌افزایی و همگرایی میان دو بخش دولتی و غیردولتی است، افزود: از این‌رو، تلاش شده تا مانند سال‌های قبل بسیاری از برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی با مشارکت بخش غیردولتی شامل فر‌هنگسراها، مهدکودک‌ها، موسسات مردم‌نهاد، انجمن ادبی استان و فعالان فرهنگی برگزار شود.

به گفته این مقام مسئول درر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، با مشارکت بخش غیردولتی می‌توان گام استواری در حوزه کتابخوانی برداشت؛ چراکه دنیای امروز با شبکه‌سازی توسعه را دنبال می‌کند، بنابراین باید برای رسیدن به پیشرفت همه اجزا و ارکان در کنار هم چیده شود تا بتوان اتفاقات خوب در عرصه کتاب پیش بیاید.

مظفری همچنین در بخشی از گفته‌های خود به فعالیت‌های فرهنگی انجمن نابینایان استان بوشهر اشاره و تصریح کرد: این انجمن از بدو تاسیس در استان تحول خوبی را در بخش فرهنگی نابینایان به‌وجود آورده و یک کتابخانه تخصصی را در خود جای داده است. از همین رو اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور توسعه فعالیت‌های کتابخوانی این انجمن در سال جاری تعداد 48 عنوان کتاب گویا را در 100 حلقه دی‌وی‌دی برای تجهیز این کتابخانه تهیه کرده که در آیینی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی به انجمن نابینایان استان اهدا خواهد شد.

معاون امور فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه یکی از طرح‌های شاخص و پیشنهادی انجمن نابینایان مسابقه بریل‌خوانی است که میان اعضای کم‌بینا و نابینای کتابخوان برگزار می‌شود، گفت: در این مسابقه افراد نابینا با سختی و مشقت اهمیت مطالعه کردن را به همگان به‌خصوص افرادی که راحت می‌توانند مطالعه کنند، گوشزد می‌کنند.

مظفری همچنین با اشاره به اهمیت تصویرگری در افزایش جذابیت یک کتاب بیان کرد: تصویرگری در دنیای کتاب بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه ناشر با پیوند مناسب متن و تصویر می‌تواند دنیای هیجان‌انگیز و ملموسی را برای مخاطب کودک و نوجوان ایجاد کند که خوشبختانه امروز در استان بوشهر ما در بعد تصویرگری با هنرمندان متخصص و خلاقی روبه‌رو هستیم که می‌طلبد ناشران هم‌استانی از این ظرفیت در حوزه کتاب بیشتر از قبل بهره‌مند شوند.

وی در پایان با اشاره به اینکه درصدد هستیم با برگزاری نشست تخصصی «پیوند متن و تصویر» بستر لازم را برای تعامل و همکاری تصویرگران، نویسندگان و ناشران ایجاد کنیم، گفت: بدون شک برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند زمینه‌ساز تعامل بیشتر میان عناصر اصلی حوزه کتاب باشد.

در پایان این نشست، مقرر شد افزون بر اجرای بیش از 40 ویژه‌برنامه با محوریت کتاب در سراسر استان بوشهر، ویژه‌برنامه‌هایی نیز برای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان روستاهای محروم استان نظیر جزیره شیف و...، کتابخوان‌های کم‌بینایان و نابینایان و ... با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی، بخش غیردولتی و فعالان فرهنگی همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی (23 تا 30 آبان‌ماه) با شعار «حال خوش خواندن» در بوشهر برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها