سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
شرایط خوبی در تولید کتاب کودک نداریم

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان گفت: متاسفانه ناشران فقط کتاب‌های پر زرق و برق تولید می‌کنند، این در حالی است که رسالت ناشر، ارتقای دانش مخاطبان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، عبدالعظیم فریدون، رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی کتاب کودک و نوجوان با موضوع «تجربیات و بررسی چالش‌ها در تولید کتاب کودک و نوجوان» که به همت انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم برگزار شد، به بررسی چالش‌ها در تولید کتاب و ارائه تجربیات پرداخت و بیان کرد: از ابتدای انقلاب، کتاب کودک و نوجوان فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده که دهه هفتاد را می‌توان اوج آن عنوان کرد.

فریدون ادامه داد: کتاب کودک از دهه 80 به تدریج از نظر محتوی و تصویر افول کرد و کم، کم تیراژ آن نیز کاهش یافت.

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه اکثر متولیان فرهنگی اهتمام جدی به حوزه کتاب کودک و نوجوان نکرده‌اند، گفت: امروزه کتاب‌های کودک نه ساختار محکم، نه پیام مناسب و نه محتوی خوبی دارند و بیشتر به ظاهر کتاب توجه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چهار هزار ناشر کودک در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: متاسفانه در برخی سال‌ها در رویداد کتاب سال حتی یک کتاب کودک خوب وجود نداشته که این نشان از عدم برنامه‌ریزی و نبود برنامه مدون است.

فریدون با اشاره به اینکه تعداد کتاب‌های خوب کودک و نوجوان در کشور کافی نیست، تصریح کرد: عدم استقبال خانواده‌ها از کتاب کودک باید آسیب‌شناسی شود و ساماندهی این وضعیت در اولویت قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ناشران بر اساس ذائقه مردم کتاب تهیه می‌کنند، گفت: متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که ناشران فقط کتاب‌های پر زرق و برق تولید می‌کنند و این درحالی است که رسالت ناشر، ارتقای دانش مخاطبان است.

وی در پایان بیان کرد: وضعیت نشر کودک و نوجوان نیازمند سیاست‌گذاری و حمایت جدی است تا بیش از این بین کودکان و نوجوانان با کتاب فاصله ایجاد نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها