چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
حضور 730 ناشر داخلی و 24 ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب مشهد

جعفر مروارید گفت: بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد با حمایت از ناشران جوان و ظرفیت داخلی حوزه نشر و همچنین برگزاری رویداد‌های ویژه فرهنگی سهم گسترده‌ای در تحقق رونق تولید و بیانیه گام دوم دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست خبری بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد چهارشنبه(اول آبان‌ماه) در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزارشد.  

جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب مشهد گفت: بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد با شعار«کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی» از ۸ تا ۱۵ آبان برگزار خواهد شد.

وی رونق تولید را از اهداف نمایشگاه کتاب دانست و افزود: تحقق مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، نیازمند گفتمان‌سازی فرهنگی است و نمایشگاه کتاب از این منظر بهترین زمینه برای گفتمان‌سازی فرهنگی در حوزه اقتصاد، فرهنگ و نشر و حضور جریان‌های جدید، یعنی نشر دیجیتال است.

مروارید، ضمن دعوت از حضور نخبگان در نمایشگاه براساس دیپلماسی فرهنگی گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، سعی شده برای تحقق رونق تولید و بیانیه گام دوم با صدای واحد از همه ارگان‌ها و سازمان‌ها در مشهد و همچنین از ناشران جوان، حمایت و ضمن برپایی نشست‌های فرهنگی، رویدادهای ویژه‌ای را در بیست‌و‌یکمین نمایشگاه کتاب رقم بزنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشهد را قطب دوم کشور از لحاظ حضور ناشران و مولفان پیشکسوت و صنعت چاپ اعلام کرد و گفت: مضجع شریف امام رضا(خ) الهام‌بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده است، امام رضا(ع) میراث گفت‌وگو را برای ما به یادگار گذاشته‌اند و منشاء فعالیت‌های فرهنگی تالیف و نشر بوده‌اند.

مروارید، فرهنگ را کالای رقابتی پیشرو و نمایشگاه کتاب را کلان رویداد فرهنگی خواند و افزود: حضور 730 ناشر داخلی و 24 ناشر خارجی که خود نماینده 88 ناشر در فضای بین‌المللی هستند و همچنین برگزاری نشست‌های نخبگانی و علمی، شب‌های شعر و داستان، برنامه‌های ادبی، جُنگ‌های کودک و نوجوان و رونمایی از کتاب با حضور نویسنده فضایی را فراهم می‌کند که علاوه بر ایجاد گفت‌وگوهای بینافرهنگی در طول سال، انگیزه‌ای برای مطالعه کتاب میان مردم را فراهم می‌کند.

رونمایی از کتاب سال خراسان رضوی در  نمایشگاه کتاب مشهد
افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و رسانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بیست‌و‌یکمین نمایشگاه کتاب با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی با معرفی آخرین دستاوردهای نشر از 8 الی 15 آبان‌ماه در محل نمایشگاه دائمی مشهد از ساعت 15 الی 21 آغاز به‌کار خواهد کرد.

وی همچنین اضافه کرد: 730 ناشر شامل 117 ناشر دانشگاهی 39 ناشر کمک آموزشی، 105 ناشر کودک و نوجوان، 409 ناشر عمومی و 6 کتاب‌فروشی سطح مشهد و 24 ناشر بین‌المللی از کشورهای فرانسه، مصر، لیبی، سوریه، ایتالیا، چین، بلژیک، تایوان، سوئد، لیبی و افغانستان در این نمایشگاه حضور دارند.

تحفه‌گر ضمن بیان امکانات و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ناشران حاضر در نمایشگاه خاطر نشان کرد: 90 برنامه فرهنگی و هنری در کمیته سرای اهل قلم، 10 نشست نخبگانی و علمی، 20 رونمایی کتاب، 3 جُنگ کودک و نوجوان، 2 برنامه تجلیل از بزرگان، 37 سخنرانی، 5 کارگاه آموزشی، اجرای طرح باغ کتاب کودک، طرح تعویض کتاب کهنه با نو و معرفی کتاب سال خراسان رضوی از برنامه‌های پیش‌رو در نمایشگاه کتاب مشهد است.

وی همچنین از اختصاص یک میلیارد و 200 میلیون تومان بن تخفیف و بن تخفیف ویژه برای دانشگاهیان خبر داد.

برگزاری 92 برنامه فرهنگی و آموزشی در کمیته سرای اهل قلم نمایشگاه

محمد‌‌جواد استادی، مسئول کمیته سرای اهل قلم و سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد به معرفی برنامه‌های کمیته سرای اهل قلم پرداخت و گفت: با توجه به تنوع مخاطبی که در نمایشگاه کتاب وجود دارد سعی کردیم برنامه‌های متنوعی را در نظر بگیریم،  به همین دلیل ۹۲ برنامه با محورهای آموزشی و فرهنگی را به تصویب رساندیم.

وی در ادامه به معرفی کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی پرداخت و عنوان کرد: از‌جمله کارگاه‌های آموزشی در حوزه سواد رسانه، نگارش و ویرایش زبان فارسی و آموزش‌های هنری با عنوان جشن‌های بهار مهربانی که به دلیل افزایش نشاط و امید اجتماعی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور برگزار می‌شود، در این نمایشگاه اجرا خواهد شد.

استادی همچنین از برگزاری نشست‌های پژوهشی برای دانشگاهیان، بزرگداشت چهره‌های ادبی و مراسم رونمایی کتاب خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها