چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
هر ماه دو واژه بیگانه بر سردر واحدهای صنفی دامغان نقش می‌بندد

به گفته سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان، ماهیانه حداقل دو واژه مغایر با زبان فارسی بر سردر واحدهای صنفی این شهرستان نصب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، حسین امینیان سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان در نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و ممنوعیت به‌کارگیری نام‌های بیگانه بر سردر واحدهای صنفی که روز سه‌شنبه در محل این اداره برگزار شد، از نامگذاری ماهیانه 2 واحد صنفی مغایر با زبان و ادب فارسی در این شهرستان خبر داد.

امینیان گفت: زبان فارسی سامان بخش هویت ما ایرانیان در ایران و جهان است و باید همه ما در حفظ و مراقبت و سالم نگاهداشتن آن به هیچ وجه کوتاهی نکنیم.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان در این نشست گفت: در اجرای ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عنوان‌ها و اصطلاحات بیگانه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی دستورالعمل مربوط به شرایط درج نام، نوشتار و طرح تابلو معرف کاربر را به صورت قانونی و از واژه های مجاز استفاده کنند.

وی افزود: استفاده از واژه‌های بیگانه‌ای که فرهنگستان زبان و ادب فارسی معادلی برای آنها به تصویب نرسانده، درصورتی مجاز است که از فرهنگستان استعلام شود و این فرهنگستان اعلام کند که وضع معادل فارسی را برای آنها ضروری نمی‌داند و به کاربردن آن بلامانع است.

وی ادامه داد: ممنوعیت به‌کارگیری اسامی مغایر با زبان فارسی در سال 1375 به تصویب رسیده بود که با اصلاح و بازنگری در سال 1395 مجددا در دستور کار ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان گفت: در شهرستان دامغان طی بازدیدهایی که به عمل می‌آید به‌طور میانگین ماهیانه حدود دو مورد مغایر با زبان و ادب فارسی رصد می‌شود که متصدیان واحدهای صنفی غالبا با تذکر کتبی نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها