یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
«اقتدار پزشکی؛ از خشونت تا دگرفهمی» منتشر شد

کتاب «اقتدار پزشکی؛ از خشونت تا دگرفهمی»، بدون نگاه جانبدارانه، گفت‌وگو بین طرفین درگیر در موضوع اقتدار پزشکی را روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب(ایران)، کتاب «اقتدار پزشکی؛ از خشونت تا دگرفهمی» تألیف علیرضا صالحی، به‌تازگی از سوی انتشارات آگاه چاپ و به بازار نشر عرضه شده است. این کتاب در پنج فصل با «تأملی بر مفهوم اقتدار»، در ادامه به مباحث «دانش و اقتدار»، «اقتدار و دانش پزشکی»، «اقتدار پزشکی در درمانگاه» و «از خشونت تا دگرفهمی» می‌پردازد.
 
در مقدمه این کتاب آمده است: «اقتدار پزشکی در سال‌های اخیر به موضوع بحث‌های فراوان تبدیل شده است. در یک سوی این بحث‌ها روزنامه‌نگاران، فعالان اجتماعی، هنرمندان و عموم مردمی قرار دارند که برای درمان بیماری، ناگزیر از مراجعه به پزشک‌اند و در سوی دیگر پزشکانی هستند که خود را آماج حمله افکار عمومی می‌بینند. پزشکان استدلال می‌کنند که بدن انسان و کارکردهای حیاتی آن، تابع قوانینی سخت و انعطاف‌ناپذیر است و به همین مناسبت وظیفه مواجهه با بیماری، بدون در دست داشتن اقتدار ممکن نیست. آن‌ها با روحیه‌ای کم‌وبیش نظامی، خواسته مخالفان‌شان برای دست کشیدن از اقتدار را خواسته‌ای غیرمعقول می‌دانند که در نهایت نتیجه‌ای جز ناتوانی پزشک در به انجام رساندن تعهداتش نخواهد داشت. مخالفان اقتدار پزشکی، چنین استدلال‌هایی را چندان معتبر تلقی نمی‌کنند. این گروه بر حقوق بیمار تأکید می‌کنند و رابطه درمانی را در درجه نخست، رابطه‌ای بین دو شهروند می‌دانند که از حقوق برابری برخوردارند و باید در برابر عملکرد خود پاسخگو باشند. با وجود استدلال‌های درستی که که هریک از طرفین بحث برای ادعای خود ارائه می‌کنند، آنچه می‌تواند موجب نگرانی شود، نوعی یکسونگری است که در این بحث جریان دارد... من در این کتاب تلاش کرده‌ام این گفت‌وگو را بین طرفین درگیر در موضوع اقتدار پزشکی برقرار کنم.»
 
نخستین چاپ کتاب «اقتدار پزشکی؛ از خشونت تا دگرفهمی» در 212صفحه با شمارگان 550نسخه به بهای 28هزار تومان از سوی انتشارات آگاه راهی بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها