دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
ویژگی حِکَمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقد­پذیری است

محسن مهاجرنیا استاد حوزه و دانشگاه درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: ویژگی حِکَمی بیانیه گام دوم، نقد­پذیری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایر ان (ایبنا) در قم، نشست کرسی آزاداندیشی در دانشگاه طلوع مهر قم با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و با حضور حجت‌الاسلاممحسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

مهاجرنیا با بیان اینکه 40 سالگی برای انقلاب، سن برقراری تعادل آرمان‌ها و واقعیت‌هاست، گفت: ظهور اصل حکمت در طول چهل سال گذشته انقلاب، در قالب نشانه‌هایی چون حسابگری، پختگی، تعادل، استحکام در منطق، تدبیر و اندیشه درست، هوشمندی و عقلانیت، مصلحت سنجی و مقاومت انقلابی، موازنه قوا را به نفع انقلاب اسلامی در دنیا برقرار کرده است.

وی در تبیین اصول بیانیه­ی گام دوم انقلاب اسلامی گفت: سومین اصلِ بیانیه، اصل حکمت است. واژه حکمت از زیباترین واژه­‌های قرآنی است و قوی­ترین، متقن­ترین، مستحکم­ترین منطق انبیا بوده است. در همه­ آیاتی که بحث می‌شود خداوند انبیاء را فرستاد، با آنها کتاب فرستاد و وحی فرستاد، نقش انبیا این بود که بیایند این کتاب را آموزش بدهند.

این استاد حوزه و دانشگاه به نقل از مقام معظم رهبری با ارائه تعریفی از حکمت که در عرصه دیپلماسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: مقام معظم رهبری در حوزه دیپلماسی می‌­فرمایند حکمت این است که شما بتوانید مواضع طرف مقابل را حکیمانه به مواضع خودتان نزدیک کنید. وقتی که شما در حال مذاکره و دیپلماسی هستید، هنر این نیست که شما مدام طرف را هُل بدهی که آن طرف برود. یک جاهایی هنر این است که شما این را بکشانی بیاوری که با او بتوانی حرف بزنی، معامله کنی.

مهاجرنیا در ادامه با اشاره به ویژگی‌های حکمی بیانیه گام دوم، گفت: اولین ویژگی­‌های جدی این بیانیه این است که کاملاً مبنایی است. وقتی گفتیم حکیمانه، یعنی مبتنی بر مبنا است. مبناگروی یک نگاه بسیار جدی به انقلاب است. بر اساس مبانی و متکی به مبانی هستی­‌شناختی، انسان­‌شناختی و خدا­شناسی حرف زدن به معنای برخورداری از حکمت است.

وی اضافه کرد: ویژگی بعدی نقد­پذیری است. وقتی شروع می­‌کنیم راجع به یک چیزی مطلبی بنویسیم، آنقدر زیبایی‌­ها و خوبی‌­های آن را به رخ می­‌کشیم که اصلاً جای نقادی نمی­‌گذاریم. حکمت یعنی همه چیز را با هم دیدن؛ خوبی و بدی آن را با هم دیدن؛ نقص و کمال آن را با هم دیدن.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اولویت‌سنجی ویژگی سوم حکمت است، تصریح کرد: یک فعال معقول و خردمند دنیای واقعی اطراف خود را مجموعه‌­ای در هم تنیده از محدودیت­‌ها، امکان­‌ها، فرصت­‌ها و تهدیدها می­‌بیند؛ اما باید بتواند بر اساس مبانی و شاخص­‌های خود برای باز کردن کلاف‌­های سردرگم و پیدا کردن راه برون­‌رفت از معضلات و رسیدن به پیشرفت دست به انتخاب میان اولویت­‌ها بزند.

مهاجرنیا افزود: چهارمین ویژگی حکیمانه بیانیه، ظرفیت‌شناسی است که بالأخره بعد از 40 سال و در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی با غرب، راهبرد مقابله بر اساس شناخت درست از ظرفیت‌هاست. همین راهبرد موفق امروز آمریکا و نوکرانش را در منطقه زمین­‌گیر کرده است. چرا عربستانی که آمریکا را تشویق به جنگ با ایران می‌کرد و حاضر بود هزینه جنگ را پرداخت کند، امروز پشت سر هم پیام می­‌فرستد بیایید مذاکره کنیم. ماجرای بمباران تأسیسات آرامکو و خبر اسارت بیش از 2000 نفر عربستانی توسط یمنی‌های تحت محاصره، اینها مبتنی بر یک محاسبه دقیق و حکیمانه و استفاده درست از ظرفیت­‌های  سیاسی، اقتصادی و نظامی، در شرایط بحرانی است.

وی گفت: ویژگی بعدی اصل حکمت در بیانیه گام دوم تفکیک­‌اندیشی است. تفکیک میان زشت و زیبا، میان کارآمدی خوب و ناکارآمدی، تفکیک میان دوست و دشمن، این‌ها ویژگی حکمت و از نشانه­‌های پختگی و بلوغ عقلانی انقلاب اسلامی است.

مهاجرنیا در پایان یادآور شد: ویژگی ششم، تعدیل­‌گرایی است. تعدیل­‌گرایی، یعنی ما سطح انتظارات­مان را تعدیل و مقداری خودمان را با واقعیت­‌ها منطبق کنیم. بر اساس مبانی، امکانات، محدودیت­‌ها و همه­ شرایط موجود گام به گام، دقیقاً منطبق با واقعیت­ها حرکت کنیم. از کجا حرکت کردیم، به کجا داریم می­‌رویم و دقیقاً در این مسیر چه باید کرد. بر اساس همان رویکردها و امکانات و ظرفیت­‌های خودمان، خودمان را تعدیل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها