شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
جلسه‌ داوری نهایی مسابقه داستان‌نویسی افسانه‌ها برگزار شد

نخستین جلسه‌ داوری نهایی پنجمین دوره مسابقه داستان‌نویسی افسانه‌ها به همت کانون افسانه‌ها از «فرهنگسرای ارسباران» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین جلسه‌ داوری نهایی پنجمین دوره مسابقه داستان‌نویسی افسانه‌ها به همت کانون افسانه‌ها از «فرهنگسرای ارسباران» در فرهنگسرای ارسباران با حضور داوران دو کارگروه بررسی «ژانر علمی‌تخیلی» و «ژانر وحشت» و نیز نیما کهندانی، دبیر کانون افسانه‌ها، پوریا شرح‌دهی مقدم دبیر پنجمین دوره مسابقه افسانه‌ها و صبا جهانگیریان، قائم‌مقام دبیر پنجمین دوره مسابقه افسانه‌ها، برگزار شد. 

در این جلسه که در دو نوبت با تشکیل «کارگروه ژانر علمی‌تخیلی»  و «کارگروه ژانر وحشت» با حضور داوران این ژانر برگزار گردید، احسان رضایی به عنوان سرداور پنجمین دوره مسابقه افسانه‌ها در هر دو کارگروه حضور یافت. 

همچنین «ضحی کاظمی» ژانرنویس و نامزد نهایی نخستین دوره جایزه‌ی نوفه(جایزه‌ی تخصصی ویژه‌ی آثار چاپ‌شده‌ی ژانری)، به عنوان داور علمی‌تخیلی و «سعید سیمرغ» مترجم و پژوهشگر ادبیات علمی‌تخیلی به عنوان دیگر داوران کارگروه علمی‌تخیلی در جلسه حضور داشتند. 

همچنین «سیامک گلشیری» نویسنده‌ی ژانرنویس، عضو کارگروه داوری ژانر وحشت و «نازنین جودت» دیگر نویسنده‌ی ژانرنویس که پیش از این همچنین برنده‌ی تندیس بهترین اثر بلند ژانر وحشت از مسابقه افسانه‌ها ـ برای داستان شوومان ـ شده است، به عنوان دیگر عضو کارگروه داوری ژانر وحشت حضور داشتند. 

در جلسه‌ی علمی‌تخیلی داوران با ذکر نکاتی پیرامون هریک از آثار راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی پنجمین دوره مسابقه افسانه‌ها، ضمن انتخاب اثر برگزیده، درباره‌ی نامزدهایی نهایی جایزه در شاخه‌ی «بهترین داستان کوتاه علمی‌تخیلی» تصمیم‌گیری کردند. 
داوران کارگروه علمی‌تخیلی همچنین نامزدهای نهایی جایزه در شاخه‌ی «بهترین داستان بلند علمی‌تخیلی» را تعیین کردند. 

در جلسه‌ کارگروه ژانر وحشت نیز پس از تبادل نظر داوران، نامزد‌هایی نهایی جایزه و نیز آثار برگزیده‌‌ی هر دو شاخه «بهترین داستان کوتاه ژانر وحشت» و «بهترین داستان بلند ژانر وحشت» معین شدند. 

روز گذشته همچنین آقایان «مصطفی رحماندوست» و «محمدرضا شمس» داوران بخش جنبی «بهترین نویسنده نوجوان» نیز طی تماس تلفنی و بحث و تبادل نظر پیرامون آثار راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی این بخش، نامزدهای نهایی و برگزیده‌ی این بخش از مسابقه را مشخص و به دبیرخانه‌ی پنجمین دوره مسابقه افسانه‌ها اعلام کردند. 

گفتنی است برندگان شاخه‌های مختلف مسابقه و بخش‌های جنبی مسابقه طی «آیین اختتامیه پنجمین دوره مسابقه افسانه‌ها» که با مشارکت «فرهنگسرای ارسباران» برگزار می‌شود، روز چهارشنبه 22 آبان 1398 در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای ارسباران معرفی خواهند شد و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

همچنین جلسه‌ی داوری «کارگروه ژانر فانتزی» با حضور «رؤیا خوشنوس» و «مسعود ملک‌یاری»، بخش جنبی «بهترین فیلم‌نامه/نمایشنامه‌ی ژانری» با حضور «امیررضا نوری‌پرتو» و «شرمین نادری» و بخش جنبی «بهترین تصویرگر ژانری» با حضور «سلمان رئیس عبدالهی»، «سعید فرهنگیان» و «پویا ظریف» هفته‌ی آینده برگزار می‌گردد تا درباره‌ی برگزیدگان این شاخه‌ها نیز تصمیم‌گیری شود. 

به گزارش دبیرخانه‌ مسابقه افسانه‌ها، تعداد آثار دریافتی پنجمین دوره از مسابقه افسانه‌ها اجمالا به صورت زیر است:

بخش اصلی:
ـ علمی‌تخیلی: 73 اثر کوتاه و بلند
ـ فانتزی: 216 اثر کوتاه و بلند
ـ وحشت: 91 اثر کوتاه و بلند

بخش جنبی:
ـ درام (نمایشنامه و فیلمنامه): 87 اثر
ـ تصویرگری: 50 اثر

کل آثار : 517 عدد
 تعداد شرکت‌کننده‌ها: 321 نفر

که از این تعداد، 11 داستان کوتاه علمی‌تخیلی، 5 داستان کوتاه علمی‌تخیلی، 14 داستان کوتاه فانتزی، 6 داستان بلند فانتزی، 11 داستان کوتاه وحشت و 3 داستان بلند وحشت به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کرده‌اند. همچنین در بخش جنبی بهترین نویسنده‌ی نوجوان ژانرنویس 7 داستان و در بخش جنبی بهترین فیلمنامه‌/نمایشنامه‌ ژانری 8 اثر به مرحله‌ی نهایی مسابقه راه پیدا کرده‌اند. گفتنی است داوری بخش جنبی تصویرگری مسابقه نیز در یک مرحله انجام می‌شود و در حال بررسی و داوری این آثار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها