شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
سنگری: کودکان می‌توانند آفریدگار کارهای بزرگ باشند

محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات آئینی در سوگواره عاشورایی «سوره‌های صغیر عاشورا» در شیراز، گفت: اولین درسی که می‌توان از واقعه عاشورا و از حضرت علی‌اصغر (ع) گرفت، این است که کودکان می‌توانند آفریدگار کارهای بزرگ باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، پانزدهمین سوگواره عاشورایی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با عنوان «سوره‌های صغیر عاشورا» ظهر امروز شنبه 20 مهرماه و با حضور محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات آئینی و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و مربیان مراکز فرهنگی هنری و جمعی از ارادتمندان به فرهنگ عاشورایی در مجتمع فرهنگی هنری اداره‌کل کانون پرورش فکری فارس برگزار شد.

سنگری در این نشست با معرفی حضرت علی اصغر و عبدالله رضیع که موضوع هنرنمایی اعضا و مربیان در این سوگواره بود، درباره درس‌های آموزنده کربلا گفت: اولین درسی که می‌توان از این واقعه و از حضرت علی اصغر (ع) گرفت این است که کودکان می‌توانند آفریدگار کارهای بزرگ باشند.

وی دومین درس عاشورا را فتح بلندترین قله‌ها در کوتاه‌ترین زمان عنوان کرد و خطاب به اعضا گفت: اگر می‌خواهید به قله‌های بلند برسید و فردایتان را بسازید، باید سریع حرکت کنید؛ قهرمانِ وقت تلف کردن نباشید و از مرگ لحظه‌ها لذت نبرید. فکر کنید و افکارتان را ثبت کنید تا فرصت‌ها را به‌سادگی از دست ندهید.

همچنین به‌باور این استاد دانشگاه تهران، درس سوم قیام عاشورا استفاده مناسب از ابزار است که می‌تواند برای کمک به دیگران مورد استفاده قرار بگیرد.

این نویسنده، حضرت علی اصغر را امضای مظلومیت کربلا و نشان معصومیت قیام ابا عبدالله و عاشورا دانست و در بخش دیگری از سخنانش گفت: مبادا وقتی به موقعیتی می‌رسید، مغرور شوید؛ همیشه تواضع داشته باشید. موقعیت‌های مثبت و متعالی و خوب باعث نشود که در مقابله با یک مشکل کوچک زمین و زمان را به هم بریزید و تحملتان کم شود.

سنگری افزود: انسان‌ها را در دگرگونی اوضاع واحوال می‌توان شناخت و کربلا بهترین نمونه برای نشان دادن رفتار انسان‌ها در شرایط سخت است. از کربلا بیاموزید که در سختی‌ها صبر کنید و در مواجهه با شکست و ناکامی‌ها، خدا را خط نزنید و محبت و ارتباطتان را با دیگران حفظ کنید.

وی در پایان به موضوع سوگواره سال آینده اشاره کرد و با برشمردن ویژگی‌های شخصیتی حر‌ بن یزید ریاحی و زهیر بن قین این دو را به مدار پیوستگان برشمرد و موضوع سوگواره عاشورایی سال آینده را به «مدار پیوستگان» یعنی کسانی که روز عاشورا به امام حسین (ع) پیوستند، اعلام کرد.

زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس هم در این مراسم گفت: هنرمندان و نویسندگان و شاعرانی که به ظاهر کوچک هستند اما با قلبی بزرگ و دستانی آکنده از هنر آفرینندگی درونشان را تزکیه و با سلامت روح و باطن به محفل پانزدهم سوگوراه عاشورایی کانون فارس آمده‌اند تا با زبان هنرمندانه و دستان پر‌تلاش خود ثابت کنند که می‌توانند خودشان برای دیگران رهرویی باشند.

وی افزود: در هفته ملی کودک با احساس مسئولیتی که به کودکان و نوجوانان این دیار داریم، ضمن هدایت آنها به سیره نبوی، حسینی و رضوی، مسئول هستیم که با مفاهیم دینی و فرهنگی آشنایشان کنیم.

یادآور می‌شود، پانزدهمین سوگواره‌ عاشورایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با برپایی نمایشگاه آثار، فعالیت کارگاهی، قرائت شعر، پخش انیمیشن، اجرای سرود و مداحی همراه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها