شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
تصوری رایج شده که حوزه فرهنگ و هنر فقط هزینه‌بر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب فرهنگ و هنر استان فارس، ضمن تاکید بر ایجاد و توسعه صنایع خلاق از جمله گردشگری ادبی، گفت: تصوری رایج شده که حوزه فرهنگ و هنر فقط هزینه‌بر است درحالی‌که نگاه امروزی یک حوزه اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه شب 18 مهرماه در جمع هنرمندان، فرهنگ‌وران، اهالی رسانه و روسای انجمن‌های فرهنگی و هنری استان فارس، با تاکید بر اینکه صنایع خلاق امروز یک جریان شتابنده و دارای رشد فزاینده در اقتصاد دنیا دارد، تصریح کرد: فرهنگ و هنر صرفا امدادبگیر نیست، زیرا جریان فرهنگ و هنر اقتصادی شده درحالی‌که زمانی بوده است که نسبت آن بیشتر حاکمیتی بود.
 
صالحی با اشاره به آمارها، عنوان کرد: در فضای اقتصاد صنایع خلاق طراحی لباس، محصولات دیجیتال، اسباب بازی، رسانه، فیلم، صنایع دستی، نشر و... هستند، بر این اساس در سال 2016 نزدیک 30 میلیون شغل در این صنایع در کشورهای توسعه یافته و تقریبا توسعه یافته ایجاد شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در آمریکا 16 درصد شاغلین در صنایع خلاق کار می‌کنند و 620 میلیون دلار گردش مالی این جریان است، افزود: صادرات چین از صنایع خلاق در سال 2017 حکایت از 32 میلیارد دلار درآمد دارد.
 
وی با بیان اینکه ویژگی‌های این حوزه یک فرصت به ایران می‌دهد که منابع انسانی را به کار گیرد، یادآور شد: صنایع خلاقی که می‌توانند مبتنی بر حوزه فرهنگ و هنر باشند، با استفاده از عنصر جوانی از نظر اقتصادی مهم تلقی می‌شود و توزیع ثروت را تسهیل می‌کنند.
 
صالحی در عین حال تصریح کرد: ما سرمایه‌ها را به این سو سوق ندادیم اما این قابلیت را داریم و خیلی از اتفافات می‌تواند مبتنی بر این جریان بیفتد، به عنوان مثال گردشگری در کنار صنایع خلاق عمق ارتباطی را فراهم می‌کند، بنابراین آنچه که به جذب طولاتی مدت گردشگر و فرصت‌سازی کمک می‌کند، فقط دیدن طبیعت نیست زیرا گردشگر می‌تواند اتفاقات دیگری را به واسطه این صنایع ببیند.
 
وی ادامه داد: با این نگاه ایده‌هایی داریم که دارد دنبال می‌شود و در استان فارس آغاز شده است؛ گذرها و خیابان‌های فرهنگ و هنر است که در 6 استان شروع شده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گردشگری خلاق اجزا هویتی شهر را ارایه می‌کند، گفت: این جریان، یک فرصت برای اقتصاد فرهنگ و هنر ایجاد می‌کند و خیابان‌های فرهنگ و هنر روح شهر را زنده می‌سازند.
 
به گفته صالحی، اولین خیابان فرهنگ و هنر شیراز بعد از ماه صفر آماده افتتاح و مقدمات آن فراهم شده است.
 
وی با بیان اینکه با نگاه هویت بومی شهر و اقتصادی فرهنگ و هنر می‌توان به این بخش رونق بخشید، در عین حال اعلام کرد: با صندوق کارآفرینی امید و برخی بانک‌ها ادبیات اقتصاد فرهنگ و هنر را رونق خواهیم بخشید، البته نیاز به عزم جمعی دارد که بخشی از آن اصحاب فرهنگ و هنر هستند؛ صنوف اصحاب و فرهنگ و هنر و جریان اقتصادی وقتی شکل درست می‌گیرند که صنف خود را به عنوان جریان مدنی ببینند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تاکنون 1000 میلیارد تومان تفاهمنامه استانی منعقد شده است که 940 میلیارد ریال آن متعلق به استان فارس است.
 
وی در فراز نخست این نشست گفت: در آستانه روز حافظ شاعر بزرگی که فخر ما و همه انسان‌هاست بحث فرهنگ و هنر هویتی است که هم در تاریخ و امروز جهان ما را با این نام می‌شناسند و تعریف از ما این تعریف در ذهن‌ها می‌نشیند، فرهنگ و هنر ایران است.
 
صالحی با بیان اینکه هیچ حوزه‌ای به اندازه فرهنگ و هنر نام و هویت ایران را معرفی نکرده است، افزود: با این نگاه به فرهنگ و هنر قطعا همه کسانی که به آینده و بقا ایران فکر می‌کنند، به فرهنگ و هنر توجه خواهند داشت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر باید در مسئولیت ارتفا یابد، گفت:  بخشی از این مسئله به خود اصحاب فرهنگ و هنر برمی‌گردد که این تصویر هم تبیین و در فضای وجودی مردم و مسئولین جا بیفتد زیرا به نظر می‌آید مشکلاتی در این رابطه داریم.
 
وی، افزود: اگر ما فرهنگ و هنر ایرانی را نمی‌داشتیم، قطعا چیزی از ایران نمی‌ماند؛ دارایی ما چیست که سرمایه ملی درست کرده جز فرهنگ و هنر؟ این تغییر نگاه بخشی به اصحاب فرهنگ و هنر برمی‌گردد، اما یک خودانتقادی است که باید تغییر را ایجاد کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: تصوری رایج شده که حوزه فرهنگ و هنر فقط هزینه‌بر است درحالی‌که نگاه امروزی یک حوزه اقتصادی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دومین روز سفر به استان فارس و شیراز به دیدار علی اصغر تجویدی، هنرمند نگارگر و نقاش پیشکسوت رفت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها