چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
برخی می‌گویند کتاب گران است ولی چند برابر آن خرج کباب می‌کنند!

رحمت اله رجایی نویسنده، پژوهشگر و فعال فرهنگی و رسانه‌ای گرگانی گفت: برخی از افراد حتی قشر تحصیل‌کرده می‌گویند کتاب نمی‌خوانند به این خاطر که گران است؛ ولی همین افراد بعضاً چندین برابر یک کتاب، هزینه کباب می‌کنند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، هفتمین نشست کتاب فصل استان گلستان با حضور احمد گلچین معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و چهره‌هایی مانند هدایت‌الله امینیان مدیر نشر نارنجستان و عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس، احمد خواجه‌نژاد مدیر مجموعه میرداماد و مسئول نشر پیک ریحان، حسین یاقوتی، نویسنده و مدیر انتشارات یاقوت سرخ و همچنین جمعی از مؤلفان گلستانی، شامگاه سه‌شنبه 16 مهرماه در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد در گرگان برگزار شد.

در این نشست تخصصی رحمت اله رجایی نویسنده و پژوهشگر گلستانی و مؤلف کتاب‌هایی چون «آموزش‌ و پرورش نوین گرگان» و «پرچمدار نوگرایی در استرآباد» اظهار کرد: عمده‌ترین موضوعی که به صنعت نشر ما ضربه می‌زند این است که قشر تحصیل‌کرده ما اهل مطالعه نیست و درواقع  آن چیزی که موجب ضربه به جامعه می‌شود نبود کتاب‌خوان در جامعه است.

وی به‌ دشواری‌های نوشتن و نشر و چالش‌های توزیع و رساندن اثر چاپ‌شده به دست مخاطبان اشاره کرد و گفت: در سطح استان آثار متعددی منتشر می‌شود اما به دست مخاطبان نمی‌رسد درنتیجه راه‌اندازی اتحادیه ناشران و ایجاد فضای مناسب برای حضور واسطه‌ها و پخشی‌های متخصص لازم است.

رجایی با تأکید به فقدان مخاطب و کتاب نخوانی در جامعه، اظهار کرد: برخی می‌گویند فضای مجازی باعث شده که میل به کتاب‌خوانی کاهش پیدا کند درحالی‌که قبل از ما و به‌مراتب قوی‌تر و به‌روزتر در جوامع پیشرفته و دنیای غرب فضای مجازی وجود داشته و دارد، در حالی که با نگاهی به نتایج بررسی‌ها، آمار کتاب‌خوانی در بین آن‌ها بالاست.

این مدرس دانشگاه افزود: برخی دیگر حتی قشر تحصیل‌کرده می‌گویند که کتاب نمی‌خوانند به خاطر اینکه گران است، اما اگر به‌طورکلی نگاه کنیم، در حال حاضر همه‌چیز گران است و همین افراد بعضاً چندین برابر یک کتاب، هزینه کبابی می‌کنند اما کتاب نمی‌خرند و نمی‌خوانند.

رجایی با اشاره به حضور حدود 12  کتاب‌فروشی در گرگان که بیش از نیمی از آن‌ها درسی و دانشگاهی‌اند و سایر اقلام فرهنگی و هنری را نیز عرضه می‌کنند، گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده در همین شهر گرگان حدوداً 45 جگرکی، 54 کبابی، 17 رستوران، 16 کله‌پزی، 45 ساندویچی، 58 فست فودی و 60 قهوه‌خانه وجود دارد و روزبه‌روز استقبال از آن‌ها بیشتر و کتاب‌خوانی کمتر می‌شود. افرادی نیز باور دارند که کتاب‌خوان‌ها هستند و برای مطالعه به کتابخانه‌ها می‌روند اما در حال حاضر عمده مراجعین به کتابخانه‌ها را کنکوری‌ها تشکیل می‌دهند.

این نویسنده و پژوهشگر گرگانی در خاتمه از عدم‌ حمایت مسئولان و جامعه از خالقان آثار ارزشمند گفت و افزود: مسئولان و مردم باید از نویسندگان حمایت کنند و نویسندگان هم باید در رساندن حرف‌های خود و درک مخاطب عاجز نباشند تا اینکه روزی جایی در میان جوایز جهانی چون نوبل پیدا کنیم.

یادآوری می‌شود، هفتمین نشست کتاب فصل استان گلستان با معرفی 73 عنوان کتاب فصل تابستان به همت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، موسسه فرهنگی میرداماد و ناشران گلستانی در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها