چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آندلس، این سرزمینی که شکوفایی‌اش به دلیل ورود اسلام بود و چگونگی دور افتادنش از مرزهای سیاسی تمدن اسلامی کتاب‌های گوناگونی به رشته تحریر درآمده است. با این اوصاف اما درباره وجوه گفت‌وگویی این سرزمین مطالب چندانی منتشر نشده است. به تازگی کتاب «آندلس؛ تاریخ اسپانیای اسلامی» نوشته Brian A. Catlos و ترجمه  Rita Seuß در ۴۹۱ صفحه در آلمان منتشر شده است. 

مسلمانان نزدیک به هشت قرن بر آندلس و نقاط دیگر اسپانیا حکومت کردند. در این دوران، مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند و باعث شکوفایی هنر و فرهنگ در این منطقه شدند. بازمانده‌های فراوانی از معماری آن دوران در آندلس بجا مانده ‌است که معروف‌ترین این آثار، کاخ الحمراء در گرانادا است. آثار به جای مانده از دوران چه میراث ملموس و چه میراث ناملموس (مانند آثاری که بزرگانی چون ابن عربی) نوشتند، نشان از ویژگی گفت‌وگویی این سرزمین است. آندلس اندیشمندان کمی به تمدن اسلامی تحویل نداده است. چهره‌هایی چون ابن عربی، ابن طفیل، ابن رشد و... که هرکدام شخصیت‌های تابناکی در تفکر اسلامی هستند، از این سرزمین برخاسته‌اند.

بریان کاتولس، استاد مطالعات ادیان، در کتاب «آندلس؛ تاریخ اسپانیای اسلامی» تصویر جدیدی از این دوران ترسیم می‌کند. او نشان می‌دهد که تا چه اندازه همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و پیروان ادیان مختلف در این فضای بی نظیر فرهنگی پیچیده بوده است. با توجه به نگاه نو مطرح شده در این کتاب ضرورت دارد که مترجمان فارسی نیز به برگردان این کتاب اقدام کرده و ایرانیان نیز از مطالعه آن بهره‌مند شوند.

این خبر با استفاده از اطلاعات ارسالی رایزنی فرهنگی ایران در آلمان به ایبنا، تنظیم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها