دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
«هرس» تعلق به خاک را به‌رغم همه مصائب به‌خوبی تصویر می‌کند

نشست نقد و بررسی کتاب «هرس» اثر نسیم مرعشی با حضور مرضیه راعی، مدرس دانشگاه و محمدرضا رهبری، داستان‌نویس و منتقد ادبی، با همکاری «گروه کتابخوانی یار مهربان» در شهرکتاب اردیبهشت اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، در این نشست ابتدا مرضیه راعی ضمن بیان روایت و ساختار اصلی داستان «هرس» گفت: واقعیت‌نمایی این اثر آشکار و به‌شدت قدرتمند است. این کتاب در پی آن است که به ما بگوید با اینکه جنگ در یک زمان شروع شد و در یک زمان هم به پایان رسید، اما آثار روانی و اجتماعی جنگ به‌خصوص برای خانواده‌ها و شهرهایی که مستقیماً درگیر آن بودند، همچنان باقی است.

وی ارزش این کتاب را به محتوای اثر که کمتر به آن پرداخته شده است؛ یعنی مصائب بعد از جنگ دانست و افزود: بُهت، رنج و اندوهِ از دست دادن نزدیکان در جنگ به‌خصوص با شخصیت زن در این داستان سالیان سال باقی می‌ماند و همین امر باعث می‌شود که نتواند با واقعیت کنار بیاید و زندگی عادی خود را ادامه دهد و دچار مشکلات گریبانگیری می‌شود.


محمدرضا رهبری دیگر کارشناس این نشست هم تصریح کرد: رمان «هرس» با وجود اینکه تودرتو نوشته شده و زمان‌های مختلفی در آن وجود دارد، نقطه شروع و پایان خوبی دارد. نسیم مرعشی در این کتاب از لهجه جنوبی در لحن کاراکترها به‌خوبی استفاده کرده است و جا دارد که از بُعد روانشناختی شخصیت زن داستان، مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

وی در جواب این سوال که نویسنده «هرس» چقدر از اصول و تکنیک‌ها برای پیشبرد داستان استفاده کرده است؟، ضمن بیان ویژگی‌های این رمان گفت: یکی از تکنیک‌های به کار رفته در این داستان که بر جذابیت داستان افزوده، تعلیق است که با توجه به کششی که ایجاد می‌کند خواننده ترغیب به ادامه داستان می‌شود.

احمد خیری نیز در سخنانی درباره این کتاب گفت: قلم نسیم مرعشی بسیار شیوا و خوشخوان است و متن داستان با وجود رفت و برگشت‌های فراوان، از مسیر خودش خارج نمی‌شود. نویسنده با توجه به تجربه زیست خود توانسته است جنگ و جغرافیای شهری جنوب را به‌خوبی توصیف و فضاسازی کند.


وی ادامه داد: نویسنده قبل از این در کتاب «پاییز فصل آخر سال است» که برنده جایزه ادبی جلال آل‌احمد نیز شده است، ضمن بیان دغدغه‌های زنان مدرن، بحث مهاجرت را بازگو می‌کند اما در این کتاب تعلق به وطن و خاک را با تمام مصائب و گرفتاری‌ها به‌خوبی به تصویر کشیده است.

در پایان این نشست تعدادی از حضار به بیان دیدگاه‌ها و برداشت‌های خود از رمان «هرس» پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها