دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
«باشگاه مغز یکپارچه» منتشر شد

کتاب «باشگاه مغز یکپارچه» با ارائه 34 فعالیت و تمرین، تبحر حرکتی یا اختلالات حرکتی کودکان 4/5 تا 14/5 ساله را ارزیابی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «باشگاه مغز یکپارچه» با ارائه 34 فعالیت و تمرین، تبحر حرکتی یا اختلالات حرکتی کودکان 5/4 تا 5/14 ساله را براساس آزمون تبحر حرکتی برونیکس اوزرتسکی، ارزیابی و مورد بررسی قرار می‌دهد. مرضیه نظری، فروغ‌السادات کارگر، عاطفه آذری، فاطمه برادران‌آقاجانی، رقیه اپرناک و سیده‌صدیقه ابراهیمی نویسندگان این کتاب هستند.
 
در مقدمه این اثر آمده است: «نظریه‌ها و پژوهش‌های مربوط به رشد کودک نشان می‌دهد که کودکان از آغاز تا بلوغ از مراحل مختلف رشد می‌گذرند. در خلال شیرخوارگی و کودکی، اول مرحله حسی - حرکتی را پشت‌سر می‌گذارند. در این مرحله، آنان به مدد حس و جنبش و در حیطه حرکتی درباره اطراف خود به تجربه می‌پردازند. کودکان با لمس کردن، چنگ زدن و گرفتن، رها کردن، حفظ توازن، سینه‌خیز رفتن و خزیدن، راه رفتن و چشیدن به تدریج به سوی مرحله ادراکی پیشرفت می‌کنند. هرچند حس شنوایی و عضلانی - لمسی نیز در مرحله فوق پایه و اساس پیشرفت و ارتقای کودک به سطح شناختی است و در این مرحله توانایی درک مفاهیم و کسب مهارت‌هایی نظیر نمادپردازی، انتزاع، بیان کلامی، خواندن و ... د رکودک پدید می‌آید که همگی به تکلیف درسی مربوط می‌شوند. از این‌رو برخورداری کودک از یک زمینه غنی و استوار از تجربیات حرکتی - ادراکی به‌عنوان پایه‌ای برای یادگیری‌های آموزشگاهی دارای اهمیت بسزایی است.
 
در عصر تحولات تکنولوژی و رشد روزافزون ارتباطات، با حذف بازی‌های سنتی و جایگزینی بازی‌های رایانه‌ای، زندگی در حصار آپارتمان‌ها و محدود کردن فرزندان به شرکت در کلاس‌های جبرانی و درسی منجر به فقر حرکتی، بالا رفتن آمار اختلالات یادگیری (خواندن، نوشتن، ریاضی) و باقی ماندن بازتاب‌های اولیه و مشکلات حرکتی و ادراکی شده است. اهمیت رشد و تکامل مغز و یکپارچگی حسی، ما را بر آن داشت که مجموعه‌ای مشتمل بر تمرینات حسی، حرکتی و درکی، حرکتی را تدارک ببینیم تا خلأ وارده را جبران کند.»
 
نخستین چاپ کتاب «باشگاه مغز یکپارچه» در 98 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 19 هزار تومان از سوی انتشارات اکسیر قلم در بابل روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها