شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
​معرفی بیش از 230 گونه از کمیاب‌ترین عنکبوت‌ها و عقرب‌های ایران

کتاب «راهنمای میدانی عنکبوت‌ها و عقرب‌های ایران» توضیحاتی درباره بیش از 230 گونه از فراوان‌ترین،کمیاب ترین و تعدادی از گونه‌های اندمیک ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- کتاب «راهنمای میدانی عنکبوت‌ها و عقرب‌های ایران» نوشته علیرضا زمانی در بخش زیست‌شناسی کتاب سال جوانان برگزیده شد. این کتاب براساس معرفی گونه‌هایی با پراکنش بیشتر و جالب توجه از نظر ظاهری برای طبیعت‌گران نگارش شده است.

در این اثر نخستین تصاویر از نمونه‌های زنده برای برخی گونه‌های عنکبوتیان ارائه شده است. همچنین این کتاب براساس آخرین آمار و اطلاعات علمی و داده‌های پراکنش گونه‌ها در ایران تهیه شده است.
 
از میان حدود 600 گونه عنکبوت و 53 گونه عقرب که تاکنون از ایران گزارش شده در این کتاب توضیحاتی درباره بیش از 230 گونه از فراوان‌ترین،کمیاب‌ترین و تعدادی از گونه‌های اندمیک آورده شده است.

این کتاب متنی بر به‌روزترین اطلاعات پایه‌ای موجود و تجربیات شخصی نگارنده و حاصل تلاش و همکاری جمع بسیاری از همکاران و علاقه‌مندان ایرانی و خارجی است. مطالعه این کتاب می‌تواند هم برای علاقه‌مندانی که تازه قدم به این عرصه گذاشته‌اند و هم برای متخصصان مفید باشد.

در بخش «عنکبوت‌ها» 33 خانواده عنکبوت با نام‌های عنکبوت‌های تور کیفی، درزباف، لانه جناغی، منزوی، خیوانداز، بابا لنگ دراز، مجراباف، خرخاکی خوار، کوتوله، گیره پا، مخملی، پاستاره‌ای، سنگی، تور مدور پشمین، تور داربستی، تور صفحه‌ای، آرواره دراز، تور مدور، گرگی، تور گهواره‌ای، گربه وحشی، تور قیفی، برکه‌ای، توری باف، سنگ آهک، کیسه‌ای پادراز، کیسه‌ای، مقلد مورچه، زمینی، میرشکار، خرچنگی دونده، خرچنگی و جهنده معرفی می‌شوند.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «عنکبوتیان تقریبا تمامی زیستگاه‌های خشکی را فتح کرده‌اند و در تعداد کمتر در زیستگاه‌های آب شیرین و آب شور نیز یافت می‌شوند. بخش قابل توجهی از تنوع عنکبوتیان مربوط به جنگل‌های بارانی در مناطق استوایی است. هرگونه خاص غالبا پراکنشی محدود به زیستگاهی با ویژگی‌های محیطی مشخص دارد؛ که از بین آنها می‌توان به نیازهای رطوبتی، حرارتی و تغذیه‌ای خاص اشاره نمود.»
 
علیرضا زمانی متولد سال 1372، دانش‌آموخته رشته زیست‌شناسی جانوری از دانشگاه تهران، مدرس درس آشنایی با عنکبوتیان ایران در دوره‌های راهنمایان حیات‌وحش و عضو هیأت مدیره گروه جانورشناسان فلات پارس است. انتظام نمونه‌های عنکبوت واقع در موزه ملی جانورشناسی در مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، هماهنگی بانک اطلاعاتی ایران در پروژه World Spider Catalog واقع در موزه تاریخ طبیعی برن (سوئیس) و همکاری به‌عنوان نویسنده ارشد در گردآوری و به‌روز‌رسانی سالانه کاتالوگ عنکبوت‌های ایران از جمله مهمترین فعالیت‌های این پژوهشگر جوان است. وی در حال حاضر در دانشگاه تورکو فنلاند مشغول تحصیل در مقطع دکتری است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها