جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان مشترکات استان‌های شمال‌غرب را تقویت کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اقوام مختلف آذربایجان بخش مهمی از هویت تاریخی کشور را تشکیل می‌دهند، بنابراین بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان می‌تواند مشترکات آئینی استان‌های شمال‌غرب را تقویت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین جلسه بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان که با حضور استانداران و مدیران فرهنگ و ارشاد چهار استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان شامگاه پنجشنبه در سالن باهنر استانداری اردبیل برگزار شد، گفت: ایران مهد هنر و خلاقیت است و از همین رو اقوام مختلفی با پیشینه چندین صد ساله با مسالمت در کنار هم زندگی و از یک کشور واحد به نام ایران صیانت می‌کنند.

وی افزود: منطقه آذربایجان نیز با داشتن فرهنگ و تمدن غنی، آداب و رسوم خاص خود را دارد و به همین سبب احیا و تشکیل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان طرح مطلوبی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زبان فارسی ملک مشاع همه اقوام ایرانی است و حفظ آن در کنار صیانت از زبان مادری اقوام از گذشته تا کنون پایه اصلی اتحاد و انسجام ایرانیان بوده است؛ از سویی همان‌طور که سایر اقوام در نقاط مختلف ایران هویت تاریخی عمیقی دارند، اقوام مختلف آذربایجان نیز بخش مهمی از هویت تاریخی کشور را تشکیل می‌دهند، بنابراین بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان می‌تواند فرهنگ، هنر و ادبیات مشترک استان‌های شمال‌غرب را تقویت کند.

وی تصریح کرد: سند چشم‌انداز این بنیاد مشخص است و طبق اساسنامه تصویب شده، با اولویت‌بندی در کارکرد آن برای تقویت بیشتر اشتراکات موجود می‌توان فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی انجام داد.


همچنین بر اساس این گزارش، اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل در این جلسه گفت: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان برای ارتقای فرهنگ عمومی آذربایجان زیر نظر هیئت امنا، طبق اساسنامه و بر اساس برنامه‌های راهبردی تلاش می‌کند.

وی اضافه کرد: وجود ابنیه‌های تاریخی در آذربایجان و قدمت آنها نشان‌دهنده وجود فرهنگ عمیق این منطقه است و بر این اساس، چشم‌انداز ۱۰ ساله بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان برای تقویت مسائل فرهنگی تبیین شده است.

بهنام‌جو تصریح کرد: استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل در تشکیل این بنیاد دخیل هستند و برخی از کارشناسان و اساتید برجسته مناطق ترک زبان شمالغرب به منظور توسعه فرهنگ غنی آذربایجانی و احیای آیین و سنت‌ها برای تأسیس آن تلاش کرده‌اند که البته عملکرد موفقی نیز تاکنون داشته‌اند.

استاندار اردبیل گفت: این موضوع که برگزاری جلسات از مرکز به استان‌ها انتقال یافته، اهمیت بسزایی در پیشرفت و توسعه اشتراکات فرهنگی و اجتماعی می‌تواند داشته باشد.

بنا به این گزارش، در پایان جلسه اعضای هیئت مدیره و بازرس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان از چهار استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان انتخاب شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها