پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
تولید 71 کتاب درسی در دانشگاه قرآن و حدیث طی 15 سال

​رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: در ۱۵ سال اخیر ۷۱ عنوان کتاب درسی تولید کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با حضور حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در دانشگاه آزاد اسلامی قم، از درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث رونمایی شد.

مسعودی، کتب درسی و استاد را مهمترین نیاز توسعه و ترویج رشته‌های جدید برشمرد و گفت: در زمینه استاد کمبودی نداشتیم ولی کتاب مناسب تولید نکردیم. از این رو بخش قرآن به حوزه و دانشگاه و بخش حدیث به دانشگاه قرآن و حدیث واگذار شد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه در زمینه علوم قرآن و حدیث، محتوایی به صورت بسته‌های منطقی نداشته‌ایم، اضافه کرد: در زمینه علوم قرآن و حدیث نیازمند تدوین سرفصل و عناوین جدید بودیم که عناوین و سرفصل‌ها را وزارت علوم مرتب و ۲۲ عنوان حدیثی و ۲۰ عنوان قرآنی ترتیب داده شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در ۱۵ سال اخیر ۷۱ عنوان کتاب درسی تولید کرده‌ایم؛ ما باید تمامی دروس را در بسته‌های دو واحدی یعنی حدود ۱۸۰ صفحه جا می‌دادیم و این یکی از بزرگترین مشکلات ما در فرایند تدوین بود.

وی بیان کرد: باید کتاب راهنمای تدریس برای این متون تالیف شود و کارگاه‌های هم‌افزایی برای استادان برگزار شود و چاپ دیجیتالی و رنگی هم داشته باشیم.

این مولف و پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث با بیان این مطلب که تزریق قرآن و حدیث به علوم قرآنی هنوز به‌خوبی انجام نشده است، یادآور شد: ترجمه این آثار به عربی و انگلیسی می‌تواند به توسعه معارف شیعی در سطح منطقه کمک کند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به ویژگی یک کتاب مطلوب تصریح کرد: کتاب درسی باید ضمن ایجاد اشتیاق به تعمیق دانشِ دانشجو هم کمک کند که این کار از طریق پرسش‌های پایان درس صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها