سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
وداع شاعر شیرازی با «حصار»ها/ پرویز خائفی در 83 سالگی درگذشت

پرویز خائفی، شاعر 83 ساله شیرازی شامگاه دوشنبه 25 شهریورماه بر اثر ایست قلبی در شیراز درگذشت.

خانم شایگان، همسر پرویز خائفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، ضمن تائید خبر درگذشت این شاعر پیشکسوت، گفت: شب گذشته آقای خائفی به علت مشکل تنفسی به بیمارستان نمازی شیراز اعزام شد ولی متاسفانه ساعت 12 نیمه‌شب به علت ایست قلبی درگذشت.

به گفته وی، قرار است مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری این شاعر قدیمی شیرازی، صبح روز پنجشنبه در زادگاهش برگزار شود؛ در عین حال خانواده وی پیگیر خاکسپاری پیکر او در حافظیه هستند که البته این مسئله تاکنون قطعی نشده است.

پرویز خائفی، شاعر پیشکسوت در ماه‌های اخیر نیز به دلیل کهولت سن دچار کسالت بود.

پرویز خائفی ۶ آذرماه ۱۳۱۵ در محله دروازه کازرون شیراز به دنیا آمد. در مدارس ابن سینا، حاج قوام و سلطانی شیراز درس خواند و بعد از فرغ‌التحصیلی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد خود در رشته علوم اجتماعی را از دانشگاه تهران اخذ کرد. وی فرزند خائف شیرازی از شعرای زمان خود بود و مدتی ریاست کتابخانه ملی فارس را برعهده داشت.

«حصار» نخستین دفتر شعر خائفی بود که در سال ۱۳۴۲ منتشر شد. این دفتر شعر در زمان انتشار مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران شعر مانند مشیری، نادرپور، زهری و دیگران حتی رؤیایی و م.آزاد قرار گرفت.

«باز آسمان آبی است»، «از لحظه تا یقین»، «این خاک تابناک»، «کی شعر تر انگیزد»، «پنج کتاب در یک کتاب»، «پیرار و پار»، «یاد و باد»، «آخرین آغاز» و «کنار لحظه‌های عمر» دیگر کتاب‌های منتشرشده این شاعر شیرازی است.

خائفی در کنار شاعری، یک منقد ادبی نیز بود و پژوهش‌هایی در زمینه  پژوهش‌هایی در زمینه شعر کلاسیک و حافظ‌شناسی از او منتشر شده است. او معتقد بود «حافظ از برداشت شاعران پیش از خود به مرتبه اوج رسیده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها