چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۲
شرحی دیریاب از تلویحات سهروردی منتشر می‌شود

شرحي دیریاب از تلویحات‌سهروردی که تاکنون منتشرنشده است، به ‌زودی با‌ تصحیح دکتر نجفقلي‌حبيبي به صورت مشترک توسط دانشکده‌الهيات دانشگاه‌تهران و موسسه‌پژوهشي ميراث‌مکتوب منتشر مي‌شود./

دكتر نجفقلي حبيبي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، از پايان‌يافتن کار تصحيح شرح تلويحات سهروردي نوشته «ابن کمونه» در سه‌مجلد خبرداد و گفت:  این شرح در سه ‌مجلد «منطق»، «الهيات» و «طبيعيات» منتشرخواهدشد. 

وي ادامه داد: ابن‌كمونه، يكي از بزرگترين فلاسفه عالم اسلام پس از ابن‌سيناست. معروف‌ترين اثر او شرحي بر تلويحات شیخ‌شهاب‌الدين سهروردي موسوم به «التنقيحات في‌الشرح التلويحات» در منطق و طبيعيات و اندكي الهيات است. 

عضو موسسه پژوهشي حكمت‌ و فلسفه ايران گفت: تلويحات سهروردي دربرگيرنده يک‌دوره کامل منطق،الهيات و طبيعيات است که در آن، حکيم بزرگ عالم‌اسلام به سبک ابن‌سينا و با استفاده از «البصائرالنصيريه» اثر زين‏الدين عمر بن سهلان ساوى، نظرات مشائيان را منقح ساخته است.

به گفته حبیبی، منطقيات اين مجموعه درسال 1334 توسط دکتر فياض تصحيح و منتشر شد. سپس «‌هانري کربن» نيز در مجموعه‌ اول مصنفات آن را منتشر کرد و سرانجام در سال 1380 بخش طبيعيات آن به همت سيدحسين سيدموسوي روانه بازار شد، اما تاکنون کتاب حاضر که شرحي کامل بر آراي شيخ اشراق در اثر حاضر به حساب مي‌آيد، منتشر نشده است. 

اين متن‌پژوه، کتاب حاضر را بر اساس شش نسخه موجود در کتابخانه‌هاي سوريه، ترکيه، آستان قدس رضوي و... تصحيح کرده ‌است. 

او علاوه بر اثر حاضر، تصحيح بخش طبيعيات از کتاب «المشارع و المطارحات» سهروردي را نیز به‌پایان رسانده و قرار است این کتاب نیز از‌سوی انتشارات موسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران منتشر شود. 

سهروردي کتاب «المشارع و المطارحات» را به شيوه ابن‌سينا در كتاب «اشارات ‌و‌ تنبيهات» آن را به نقد كشيده ، تحرير و تنظيم و تهذيب و تكميل كرده؛ چرا كه از نظر او حكمت‌اشراق نه در عرض بلكه در طول حكمت مشاء و اوج حكمت است. متن كتاب حاضر يك متن تحليلي - انتقادي است و به‌ویژه در «تبيين»، نوآوري‌هايي در آن به چشم مي‌خورد. 

به گفته او، «المشارع و المطارحات» در اصل مجموعه‌اي ‌است كه در سه بخش منطق، طبيعيات و الهيات فراهم آمده است. بخش الهيات پيش‌تر از سوي هانري كربن تصحيح و ضمن مصنفات شيخ اشراق در انجمن فلسفه ايران چاپ شده ولي كتابي كه توسط حبيبي تصحيح شده  است، تنها بخش طبيعيات كتاب «المشارع و المطارحات» را دربر دارد كه براي اولين بار تصحيح و منتشر می‌شود. 

حبیبی در ادامه تلاش‌های خود در حوزه احیای ‌مواریث فلسفی از تصحيح‌ و حاشيه‌نويسي کتاب‌«الاشارات و التنبيهات» ابن‌سينا بر اساس چند نسخه‌ معتبر خبر داد و گفت: اين کتاب، به ‌عنوان يکي از آخرين نوشته‌هاي ابوعلي‌سينا، خلاصه‌ فلسفه را به منصه ظهور مي‌گذارد. 

کتاب «الاشارات‌و التنبيهات» ابوعلي‌سينا آخرين ‌و بهترين کتاب او در بخش حکمت است که به «اشارات» شهرت يافته و از استحكام علمى و برهانى ويژه‏اى برخوردار است و از ديرباز مورد توجه دانشمندان بوده و اكنون نيز به ‌عنوان یک درس فوق‌برنامه رسمى حوزه تدريس مى‏شود. 

«الاشارات و التنبيهات» دو بخش منطق و الهيات دارد که از ويژگي‌هاي منحصر به‌فردي نسبت به ساير تاليفات شيخ برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها