دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
​تجدید چاپ دو کتاب عاشورایی سروش محلاتی

چاپ پنجم «عقلانیت در عاشورا» و چاپ سوم کتاب «فقاهت در عاشورا» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی منتشر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات میراث اهل قلم همزمان با فرارسیدن ایام محرم الحرام چاپ پنجم «عقلانیت در عاشورا» و چاپ سوم کتاب «فقاهت در عاشورا» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی را منتشر کرد.

کتاب «عقلانیت در عاشورا» شامل 12سخنرانی درباره قیام عاشورا و کتاب «فقاهت در عاشورا» حاصل 10 مقاله در همین موضوع و به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی است.

برخی از عناوین فصول کتاب «عقلانیت در عاشورا» عبارتند از: عزت حکیمانه و عزت سفیهانه، امام حسین(ع)، قربانی استبداد دینی، قیام برای جهل زدایی، تقدم اخلاق انسانی بر جهاد اسلامی، امکان یا امتناع مذاکره با دشمن و سیاست بنی امیه پس از عاشورا.

برخی از عناوین مقالات کتاب «فقاهت در عاشورا» عبارتند از: شهادت، حق یا تکلیف، ریشه تاریخی فاجعه عطش، دو نگاه متفاوت فقهی به مبارزه و انقلاب، مواجهه پذیری با دشمن یا مواجهه گریزی؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی، استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم یکی از مهم‌ترین اندیشمندانی است که در گفتارها و نوشتارهای خود به بررسی ابعاد مختلف فقهی و عقلانی واقعه عاشورا پرداخته است.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سروش محلاتی فقه تمدن‌ساز و نسبت اسلام با مقتضیات زمان است. به همین دلیل نگاه او به واقعه عاشورا نیز یک «نگاه عصری» مساله محور است. بر این اساس مهم‌ترین مباحث این کتاب درباره چگونگی بهره‌برداری از قیام و مفاهیم آن برای جامعه امروز است. ما چگونه می‌توانیم از قیام حضرت سیدالشهدا در جامعه امروز بهره ببریم و اصولا نسبت تعمیم‌پذیری این قیام به دوره‌های دیگر چگونه است؟

به باور نویسنده رخداد عاشورا در جزئیات مسائل و پرسش‌های زیادی را برای مخاطبان به همراه دارند که برخی از آنها مربوط به گذشته است. به عنوان مثال آیا در اربعین یعنی پس از گذشت چهل روز از واقعه آیا کاروان اسرای اهل بیت از شام به کربلا رسیدند یا خیر؟ درباره این ابهامات کتاب‌ها و پژوهش‌های مهمی انجام شده و اصولا این قبیل مسائل جنبه تاریخی دارند و تاثیری بر زندگی و عمل و تکلیف امروز ما ندارند.

اما در این میان پرسش جدی این است که آیا قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و روش ایشان در مواجهه با حکومت اموی یزیدی، امروزه واقعا برای ما نیز الزام آور است یا خیر؟ آیا ما هم باید با همان شعارها و همان حرکات را تکرار کنیم؟

می‌توان تفسیرهای سروش محلاتی از واقعه کربلا را در ادامه تفسیرهای بزرگانی چون شیخ مفید، سید مرتضی و... دانست که از عاشورا تفاسیری کاملا عقلانی ارايه می‌دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها