دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
آیا انرژی‌درمانی یک روش درمانی محسوب می‌شود؟

کتاب «انرژی‌درمانی»، ضمن تشریح ماهیت انرژی‌درمانی، به درمان برخی بیماری‌ها از این طریق اشاره می‌کند. هرچند درباره تاثیر این روش درمانی در دنیا اختلاف‌نظرها بسیار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پرانیک (انرژی‌درمانی) در کتیبه‌های باستانی ایران و در متون باستانی‌ای که به زمان زرتشت برمی‌گردد، به معنی ذات سلامت آمده و همچنین در کتیبه‌های یافت شده در شوش (شهر باستانی) و تخت جمشید، به معنای نیروی حیات دیده می‌شود که وجود این نیرو را باعث سلامتی و حیات می‌داند. در فرهنگ شرق به نام‌های چی (CHI) و کی (KI) شناخته شده‌ است.
 
انرژی‌درمانی یکی از شاخه‌های پزشکی جایگزین است که مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین ایالات متحده آن‌را به رسمیت می‌شناسد. مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا، انرژی‌درمانی را به دو دسته کلی تقسیم می‌کند: درمان‌هایی که براساس نوعی انرژی هستند که به‌طور علمی تأیید نشده‌اند و درمان‌هایی که بر پایه نوع شناخته‌شده‌ای از انرژی مانند انرژی الکترومغناطیسی هستند. درباره انواع انرژی‌درمانی، پژوهش‌های فراوانی انجام شده‌ که تا به حال مؤثر بودن این روش‌های درمانی، در هیچ‌یک از این تحقیقات ثابت نشده‌ است. نتیجه تحقیقات نشان داده که انرژی‌درمانی، تأثیری بیشتر از پلاسیبو (اثرِ تلقین) ندارد. به گفته پژوهشگران: «در بهترین حالت، این نوع از درمان، موجب تسلیِ بیمار شده و در بدترین حالت، موجب می‌شود که افرادی شارلاتان با چنین ادعاهایی از بیمارانی که نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارند، کسب درآمد کنند.»
 

کتاب «انرژی‌درمانی» در چهار فصل به قلم غلامرضا سامع تدوین و به‌تازگی از سوی انتشارات ویهان به بازار نشر عرضه شده است. ماهیت انرژی‌درمانی، راه‌های دستیابی به انرژی کیهانی و پرانا، تغییرات روحی روانی و هاله بدن، تبادل انرژی در جهان، اصول انرژی‌درمانی، نقش چاکرا در انرژی‌درمانی، تقویت چاکرا از راه تقویت درون، درمان بیماری‌های مختلف با انرژی‌درمانی، طول دوره درمان در انرژی‌درمانی و موانع انرژی‌درمانی، ازجمله مباحث مطرح شده در کتاب است.
 
در مقدمه کتاب آمده است: «استفاده از انرژی‌درمانی به سرعت در سراسر جهان شایع می‌شود. در کشور آمریکا در تمام ایالت‌ها و در تمام شهرهای بزرگ و کوچک آن، مراکز فراوانی برای انجام انرژی‌درمانی فعالیت می‌کنند. در شهر لوس‌آنجلس حتی دانشگاه‌های گوناگونی به تدریس و اشاعه این روش می‌پردازند. یکی از مهمترین علل این پیشرفت، سرخوردگی مردم در استفاده از بعضی از داروهای شیمیایی و یا اشتباهات پزشکی مدرن است. متأسفانه این عوارض ناخواسته داروها و یا خطاهای پزشکی، به‌طور وسیعی در وسائط ارتباط جمعی منعکس می‌شود. درحالی‌که در انرژی‌درمانی نه ماده‌ای وارد بدن انسان می‌شود و نه دخل و تصرفی روی اعضای بدن انجام می‌شود.»
 
نخستین چاپ کتاب «انرژی‌درمانی» در 124 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات ویهان راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها