چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
یک کتاب را چگونه باید معرفی کنیم؟

در نشستی که با موضوع «ساخت پادکست و فیلم معرفی کتاب در فضای مجازی» در قم برگزار شد، بهترین راه‌های معرفی کتاب به داستان‌نویسان نوجوانان ارائه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، به همت موسسه «اقالیم احساس» در قم، نشستی با موضوع «ساخت پادکست و فیلم معرفی کتاب در فضای مجازی» ویژه داستان‌نویسان نوجوانان با حضور سمیه سلطانپور فعال ادبی برگزار شد.
 
سلطانپور در ابتدا با توضیح مختصری در رابطه با صنعت نشر سخنانش را آغاز کرد و گفت: یکی از مباحث مهم در صنعت نشر معرفی کتاب است اما متاسفانه در ایران به این موضوع توجه کافی صورت نمی‌گیرد. مهمترین و اصلی‌ترین بخش حوزه نشر را مخاطب تشکیل می‌دهد از این جهت که هر چه خواننده کتاب بیشتر باشد، سود بیشتری عاید نویسنده و ناشر خواهد شد.
 
سلطانپور اضافه کرد: برای معرفی یک کتاب، اول باید از خودمان بپرسیم چرا می‌خواهیم کتاب معرفی کنیم؟ برای این کار دلایل زیادی وجود دارد؛ از موارد کلی مثل ترویج فرهنگ کتابخوانی گرفته تا نظرات شخصی و سلیقه‌ای و تبدیل روابط مجازی به روابط فرهنگی. آنچه مهم شمرده می‌شود مشخص کردن هدف این کار است. در این صورت است که مخاطبان در فضای مجازی و حقیقی مشخص می‌شوند.
 
وی ادامه داد: بعد از پاسخ به سوال «چرا و برای چه کسی؟» دیگر کتاب خواندن برای شما مثل قبل نخواهد بود. از این پس همیشه باید قلم را آماده در دست داشته باشید تا عناصر سازنده، شخصیت‌ها و قسمت‌های دلنشین کتاب را مورد به مورد یادداشت کرده و در موقع لزوم از آن‌ها استفاده کنید.
 
این فعال حوزه ادبیات داستانی معرفی کتاب را به چهار بخش تقسیم کرد و یادآور شد: اولین قدم، انتخاب یک متن از کتاب است. این متن نباید همان متن انتخابی پشت جلد باشد. بلکه باید متنی باشد که خودتان انتخاب کرده‌اید تا خواننده به شما اعتماد کند. در ضمن دلیل جذابیت انتخاب متن را هم ذکر کنید. قدم دوم خلاصه‌نویسی کتاب است. وقتی از ابتدا خواندن کتاب را با در دست داشتن قلم انجام دهید، خلاصه‌نویسی راحت‌تر انجام خواهد شد به این دلیل که از قبل این موارد و نکات را یادداشت کرده‌اید. قدم سوم مرورنویسی است. این روش بسیار مورد پسند نشریات است. با وجود تاریخچه 50 ساله اما با اقبال بسیار زیادی روبرو است. متاسفانه مرورنویسی در ایران انجام نمی‌شود.
 
سلطان‌پور تصریح کرد: مرورنویسی به دو گروه قبل از چاپ و بعد از چاپ تقسیم می‌شود. مرورنویسی قبل از چاپ مختص کتابخانه‌ها و کتابدار‌هاست. ناشر کتابی را که هنوز چاپ نشده، در چاپ اولیه به دست مرورنویس‌ها می‌رساند. مرورنویسی به ناشران برمی‌گردد. بعد از چاپ ناشرها کتاب را صد در صد رایگان در اختیار مرورنویسان متفاوت می‌گذارند تا آنها با ساخت فیلم، پادکست و یا به شکل مکتوب، معرفی کتاب را در اختیار مخاطبان قرار دهند.
 
وی با متفاوت دانستن مرور نویسی با نقد چهارمین و آخرین بخش مرور نویسی را ساخت پادکست و معرفی کتاب عنوان کرد و گفت: در همه بخش‌ها باید به نکات زیر توجه شود تا معرفی خوبی انجام پذیرد؛ 1-  به هیچ عنوان پایان داستان را در معرفی کتاب نیاورید. 2- خلاصه داستان نباید طولانی باشد. در این حد که بگویید شخصیت اصلی کیست و چه کاری انجام می‌دهد یا چه کسی مانع انجام کار می‌شود، کافی است. 3- مشخص کردن ژانر و موضوع کتاب، اهمیت زیادی دارد 4-  مشخص کردن پایان داستان در قالب کلماتی مثل: دلنشین، تلخ، خوب، شاد و ... نیز بسیار مهم است 5- عنوان کتاب و نام نویسنده، ناشر، و تعداد صفحات کتاب هم باید مشخص باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها