چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
خطر تنش آبی در کمین کشاورزی و محیط زیست ایران

کتاب «تنش آبی در گیاهان»، ضمن اشاره به خطرات جدی مشکل کمبود آب در کشاورزی و محیط زیست، استراتژی‌هایی را برای بهره‌وری آب در این حوزه مطرح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تنش آب (Water Stress) یا کمبود آب به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن سلول‌ها و بافت‌ها در وضعیتی قرار گرفته‌اند که آماس آن‌ها کامل نیست. دامنه تغییرات تنش آبی از کاهش جزئی پتانسیل آب که فقط با دستگاه‌های اندازه‌گیری قابل ثبت بوده و در اواسط روزهای داغ آفتابی مشاهده می‌شود تا پژمردگی دائم و خشک شدن گیاه متغیر است. به عبارت ساده‌تر، کمبود آب زمانی اتفاق می‌افتد که میزان تعرق بیش از مقدار جذب آب باشد. کاهش مقدار آب همراه با از بین رفتن آماس، بسته شدن روزنه‌ها و کاهش رشد، از علائم مخصوص تنش آب است. چنانچه شدت تنش آبی زیاد باشد، کاهش شدید فتوسنتز و مختل شدن فرآیندهای فیزیولوژیکی، متوقف رشد و سرانجام خشک شدن و مرگ گیاه در پی خواهد بود. علت پیدایش تنش آب در گیاه، افزایش تعرق یا کافی نبودن جذب آب و یا ترکیبی از این دو است.
 
کتاب «تنش آبی در گیاهان» نوشته مشترک اسماعیل ‌محمد‌ موفیزور رحمان، زینت آرابیگم و هیروشی هاسه‌گاوا با ترجمه نعمت‌الله اعتمادی و محمدحسین شیخ‌محمدی در هفته‌های اخیر از سوی مرکز تحقیقات و توسعه اتکا به بازار نشر عرضه شد.
 
«نقش بازدارندگی تنش خشکی در باززایی گیاهان در کشت درون‌شیشه‌ای»، «تنش خشکی ایجاد شده در ازدیاد عناصر مغذی و تغییر اقلیم»، «تعیین اثر تنش خشکی بر جوانه‌زنی بذر برخی گونه‌های گیاهی»، «تعدیل اثر تنش خشکی در چمن از طریق دست‌ورزی ژنتیکی»، «استراتژی بهره‌وری آب چهار درختچه بیابانی در حوضه رودخانه گونگ در فلات تبت» و «مدل‌های محاسبات نرم‌افزاری هوشمند در پیش‌بینی نیاز آبی»، موضوع فصل‌های شش‌گانه این کتاب است.
 
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «این کتاب برگردان‌شده، تلاشی برای ارائه نگرشی جدید به مکانیسم‌ها و جنبه‌های سازگاری تنش خشکی در گیاهان می‌باشد و می‌تواند منبع مناسبی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی زراعت، اصلاح نباتات، باغبانی،‌ فیزیولوژی گیاهی و بیوتکنولوژی گیاهی باشد... هدف اصلی از برگرداندن این کتاب، مشاهده اثرهای تنش خشکی و تلاش به منظور مدیریت این تنش در کشاورزی و محیط زیست ایران می‌باشد. مدیریت تنش خشکی در ایران، نیازمند عزم جدی تصمیم‌گیران، دانشگاهیان و متخصصین است. برگردان متون علمی مرتبط با تنش خشکی و تدوین متون علمی، گامی اساسی جهت ارتقای دانش به منظور بهبود مدیریت و کنترل تنش خشکی می‌باشد.»
 
نخستین چاپ کتاب «تنش آبی در گیاهان» در 208 صفحه با شمارگان 200 نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی مرکز تحقیقات و توسعه اتکا روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها