چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
مجموعه شعر «سیاهه‌های سپید» در شیراز رونمایی می‌شود

کتاب شعر کیوان زارعی با عنوان «سیاهه‌های سپید» با سخنرانی دکتر عزیزی شبانی استاد دانشگاه هنر شیراز در این شهر رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیین رونمایی از مجموعه شعر «سیاهه‌های سپید» سروده کیوان زارعی، با حضور دکتر عزیز شبانی، استاد دانشگاه هنر شیراز، ساعت 18 روز دوشنبه 31 تیرماه جاری در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار خواهد شد.

در این مراسم، دکتر شبانی با موضوع «سپیدسرایی در تقاطع» به سخنرانی می‌پردازد؛ کتاب «سیاهه‌های سپید» مجموعه شعرهایی است که کیوان زارعی در نشر «ناسنگ» به چاپ رسانده و دومین مجموعه شعر او به شمار می‌رود.

کتاب شعر «سیاهه‌های سپید» که در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد، به گفته سراینده اشعار این مجموعه، «حاوی اشعار سپیدی است که با موضوع اجتماعی و عاشقانه سروده است».

زارعی در این باره گفت: مجموعه شعر «ماه و درخت» دیگر کتابی است که پیشتر منتشر شد، در ۱۱۶ صفحه توسط انتشارات «پالیز سخن» به چاپ رسیده در برگیرنده ۱۱۰ شعر کوتاه است که اغلب به صورت طرح واره سروده شده است.

کیوان زارعی، دبیر صفحه شعر و ادب روزنامه خبرجنوب و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، متولد 1350 است و تاکنون یک کتاب شعر با عنوان «ماه و درخت» به چاپ رسانده و کتاب «رویش» (تاریخ عملکرد آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز) را تالیف کرده است.

دکتر عزیز شبانی در بخشی از پیش درآمد کتاب «سیاهه‌های سپید» آورده است: شاعر این مجموعه، در شعر «در ازدحام» در بافتاری تنیده از کلمه و رنگ و آهنگ و درد و حسی تراژیک، بی‌هراس از آفرین و نفرین مخاطب به چشم‌اندازی نو، در گلبانگی دردخیز، گلو باز می‌کند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از یادداشتی که در دیباچه کتاب یادشده نوشته، اشاره کرده است: بعضی از شعرهای کیوان زارعی که در چشم‌اندازی اجتماعی قد کشیده‌اند، با زبانی نرم و آهنگین، آهنگی درونی، نو و مدرن بی‌آنکه شعر را به هلاکت «نا» گرفتگی بیندازد، با چشم زدی کلاسیک و واژگانی کهنه همراهی می‌کند که مخاطب را در یک خاطره جمعی به صحنه‌ای جدید می‌کشاند.، این زبان «سهل و ممتنع» در سعر سپید، اعتبار خود را از پشتوانه ذهنی کیوان زارعی به دست آورده است که دانش آموخته ارشد ادبیات است».

در یکی از شعرهای این مجموعه می‌خوانیم:

شاید
از اول هم این زمین
جایی برای زیستن نبود
و لکوموتیوران
به اشتباه
ترمز قطار را
در این ایستگاه
کشیده است

یادآور می‌شود: کتاب مجموعه شعر «سیاهه‌های سپید» از سوی نشر «ناسنگ» در نوشهر، بهار 1398 در 82 صفحه به بهای 15 هزار تومان در 1000 شمارگان منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها