شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
«دختر تحصیل‌کرده»؛ روایتی از جدال حافظه و اراده

کتاب «دختر تحصیل‌کرده» روایت واقعی یک دختر از زندگی سخت و تلاش برای عبور از ترومای آن، در نشستی به همت کتاب‌فروشی خانه کتاب گرگان و با حضور مترجم این اثر ، هوشمند دهقان، مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، سعید صدقی، دانش‌آموخته روان‌شناسی و فعال فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، ضمن معرفی این کتاب و نویسنده آن، این اثر را از منظر روان‌شناختی تحلیل کرد.

وی ابتدا ضمن تشریح مفاهیم بنیادین اثر، مطالبی را درباره مفهوم حافظه در معنای جغرافیای حضور تروما و فجایع زندگی تارا وستور مطرح کرد و به ترومای زیستن در مثلث سه شخصیت آسیب‌زننده زندگی دختری تنها و بی‌یاور (تارا وستور) که سخت‌ترین آسیب‌های ممکن بر او واردشده است، پرداخت و گفت: پدر این دختر، مبتلا به اختلال اسکزوافکتیو (اختلالی شدید با نشانگان توأمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی) است که با باورهای خرافی و متعصبانه مذهبی (از فرقه مورمون) زندگی خانوادگی را به محل تجمع آسیب‌های متعددی برای خود و اعضای خانواده تبدیل کرده است.

صدقی ادامه داد: مادر این دختر هم به‌شدت منفعل و وابسته به قدرت استبدادی و بیمارگونه پدر است که پس از آسیب مغزی به شخصیتی به‌شدت خرافی و بیمار تبدیل‌ شده است. همچنین تارا، برادری دارد که دارای گرایش‌های شدید سادیستیک است که در تمام طول اثر، شدیدترین آسیب‌های جسمانی و روانی را به قهرمان روایت و نویسنده این اتوبیوگرافی وارد می‌کند.

وی سپس عنصر اراده را در قالب تقلای تارا وستور در جهت اراده معطوف به زیستن (نه صرفاً زنده ماندن) در قالب عصیان‌هایی رفتاری و درونی را مورد بررسی قرار داد و افزود: تلاش تارا برای ورود به دانشگاه، در عین اینکه هرگز به مدرسه نرفته است، استقامت و عصیان علیه زورگویی‌های مداوم برادر و تلاش‌های ناتمام پدر برای بهره‌کشی و کنترل وی، جلوه‌های بارزی بودند که در این اثر به چشم می‌خورند.

سعید صدقی در این نشست در تلاش برای ردیابی جلوه‌های مواجهه با تروماهای زندگی تارا وستور، به چهار نوع واکنش ممکن به حوادث تلخ زندگی پرداخت و گفت: انکار و خودسانسوری و فراموشی، تسلیم و فرورفتن در نقش قربانی، انتقام و جبران متقابل آسیب، سه جلوه ناسالم این مواجهه با رویدادهای آسیب‌زننده و مواجهه سالم، به عنوان سالم‌ترین و مناسب‌ترین نوع مقابله با تروماهای زندگی سارا است.
 

وی یادآور شد: مواجهه سالمی که ابتدا با پذیرفتن واقعیت تلخ، سپس تفسیر معقول و جسورانه تروماها به عنوان رخدادهایی ناگوار اما خارج از کنترل شخص، پذیرفتن مسئولیت در قبال نوع واکنش به تروما و در آخر اراده معطوف به خوب زیستن در عین تجارب آسیب‌زننده به عنوان چهار رکن این مواجهه سالم در طول اثر قابل‌بررسی است.

این دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی، گفت: این نشست به منظور بررسی اهمیت این روایت واقعی از زندگی دختری که اکنون در 33 سالگی به سر می‌برد و به عنوان الگویی مناسب برای تمام کسانی که رخدادها و تجارب سنگینی را شبیه به حفره‌هایی سیاه در صندوق حافظه خود دارند و در جهت ایجاد امیدی برای برخاستن و با عظم و اراده دوباره و از نو ساختن وجود انسانی خود هستند، قابل‌توجه است.

در پخش پایانی این نشست، هوشمند دهقان در سخنانی کوتاه ضمن قدردانی از کتاب‌فروشی خانه کتاب و نگاه روان‌شناختی سعید صدقی به اثر، گفت: سعید صدقی از بنده که حدود سه تا چهار ماه درگیر روند ترجمه این اثر بوده‌ام، جالب‌تر کتاب را دیده است و حتی فضاهای بین خطوط این اثر را هم مشاهده کرده و در این نشست، به کتاب جان بخشید و بُعد داد.

دهقان افزود: به زودی در جلسه‌ای به میزبانی همین کتاب‌فروشی (خانه کتاب) به مسائل حاشیه‌ای این کتاب خواهم پرداخت؛ یعنی اینکه هم‌اکنون تارا وستور چه می‌کند، رابطه‌اش با خانواده‌اش چطور است، بازخوردی که از کتابش دریافت کرده، چطور بوده است و چرا نام کتابش را تحصیل‌کرده گذاشته است.

یادآوری می‌شود، کتاب «دختر تحصیل‌کرده» با ترجمه هوشمند دهقان از سوی نشر نیلوفر منتشر شده است؛ اثری خاطره‌ای و اتوبیوگرافیک که نخستین بار در سال 2018 منتشر شد و درباره دختری به نام تارا وستور است که در خانواده‌ای به دنیا آمده که به‌دوراز تمدن شهر، در کوه‌های آیداهو زندگی می‌کردند. خانواده او آن‌قدر از جامعه دور بوده‌اند که کسی نبود تا از تحصیل فرزندان این خانواده اطمینان حاصل کند و کسی هم نبود تا وقتی یکی از برادرهای بزرگتر تارا به خشونت علیه اون پرداخت، مداخله کند و اوضاع را آرام سازد. زمانی که یکی دیگر از برادرهای تارا موفق شد به کالج راه یابد، او نیز تصمیم گرفت زندگی جدیدی را تجربه کند. تلاش تارا برای کسب دانش، او را دگرگون کرد و باعث شد که این دختر پس از طی مسافت‌هایی طولانی، حضور در دانشگاه‌های هاروارد و کمبریج را تجربه کند. کتاب «دختر تحصیل‌کرده» در واقع، شرحی جذاب و هنرمندانه از تلاش یک انسان برای ساخت خویشتنی نو برای خود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها