سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
حجت‌الاسلام مهدوی راد چه آثاری را می‌نویسد؟

یک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: تفسیر قرآنی برخی افراد سرشناس که در زمان حیات‌شان کارهای آن‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته در قالب کتابی پژوهشی با عنوان «تفسیر مفسران؛ پژوهشی درباره تفسیرنگاری در دوران معاصر» منتشر می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدعلی مهدوی‌راد، قرآن پژوهی است که در سال 1334 در یکی از روستاهای نیشابور متولد شد و از سال 58 به حوزه علمیه قم رفت،‌ وی در این سال‌ها نزد اساتید مختلف حوزه هم‌چون مرحوم آیت‌الله حاج میرزا جواد تهرانی،‌ آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای تحصیل کرد و قریب به سه سال هم در درس تفسیر ایشان و آیت‌الله زنجانی حاضر شد. مهدوی‌راد  ضمن فعالیت‌های دینی و حوزوی در دانشگاه‌های مختلفی هم‌چون دانشکده الهیات دانشگاه تهران،‌ دانشگاه تربیت مدرس و پردیس فارابی دانشگاه تهران فعالیت به تدریس مشغول است،‌ هم‌چنین او در آستانه دهه 70 مجله «آینه پژوهش» را راه‌اندازی کرد.
 
از جمله کتاب‌های این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران می‌توان به «سیر نگارش‌هاى علوم قرآنى»، «مشعل جاوید»، «آفاق تفسیر»، «تحفةالعابدین»(تحقیق و تصحیح)، «تحفة‌الاخوان»(تحقیق و تصحیح، «موسوعه امام على(ع)»، «با کاروان عشق»، «تراث الشیعه القرآنى»، «سیاست‌نامه امام على(ع)»، «نظام دفاعى اسلام»، «راهنماى آینه پژوهش» و «تدوین‌الحدیث عند الشیعة الأمامیه» اشاره کرد.
 
وی درباره جدیدترین کتاب‌های در دست نگارش خود به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این‌چنین گفت:‌ هم‌اکنون کتابی ندارم که به زودی به بازار عرضه شود،‌ اما مشغول نگارش سه کتاب هستم که در آینده منتشر خواهد شد. با توجه به اینکه قریب به 30 سال است در حوزه جرایم‌‌شناسی بخش مربوط به تصویر‌شناسی کار می‌کنم،‌ هم‌اکنون مجموعه کتابی در این‌باره در دست دارم که بعد از اتمام به 10 تا 12 جلد خواهد رسید.
 
وی افزود: کتاب دیگری که مشغول نگارش آن هستم جمع‌آوری کارهای مفسرانی است که در دوره خود روی قرآن کریم کار کرده‌اند اما حاصل کارشان به اتمام نرسیده یا به آن‌ها توجهی نشده است. برخی افرادی که دارای چنین تفاسیری از قرآن هستند افراد مهمی هم‌چون «آیت‌الله سید مرتضی شبستری» است که جلسات تفسیر داشتند و در اماکنی هم‌چون حسینیه ارشاد جلسه برگزار می‌کردند.
 
مهدوی راد با بیان اینکه در کتاب دوم خود تفسیر جزء آخر قرآن مرحوم «محمدتقی شاه‌آبادی» و هم‌چنین تفسیر مرحوم «آیت‌الله طالقانی» هم قرار دارد،‌ ادامه داد: یکی دیگر از افراد مهمی که در حوزه تفسیر قرآن کار کرده‌اند «امام موسی صدر» است که در این کتاب به صورت کامل به آن پرداخته خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه تفسیر «آیت‌الله میلانی» هم در این کتاب قرار خواهد دارد،‌ تأکید کرد که این کتاب تلاش دارد افراد معاصری که فعالیت‌ تفسیری شان مورد توجه قرار نگرفته است را دربر بگیرد و گفت: نام کتاب با توجه به جمع‌آوری تفسیر مفسران مختلف با عنوان «تفسیر مفسران» خواهد بود. البته عنوان فرعی آن هم «پژوهشی درباره تفسیرنگاری در دوران معاصر» خواهد بود.
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: کتاب درسی با عنوان «سیرنگارش‌های علوم قرآنی» دارم که این اثر نیاز به بازنگری دارد و به عنوان کار سوم مشغول بازنگری آن هستم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها