سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
​آیت‌الله محقق کابلی درگذشت

آیت‌الله شیخ قربانعلی محقق کابلی، از مراجع تقلید شیعه و نویسنده ده‌ها عنوان کتاب فقهی، بامداد امروز (سه‌شنبه 21 خرداد) به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شیخ قربانعلی محقق کابلی، متولد 1307 در ولایت پروان افغانستان و از مراجع تقلید شیعه بود.
 
تحصیلات اولیه را در زادگاهش کسب کرد و دوره‌های مقدمات و سطح را در کابل ادامه داد. وی برای ادامه تحصیل در سال 1322 شمسی روانه نجف شد و دوره عالی علمی را از اساتیدی همچون سید عبدالاعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی، سید عبدالحسین رشتی، شیخ محمدتقی آل رازی، شیخ صدرا بادکوبه ای، شیخ عباس قوچانی و سید روح‌الله خمینی فرا گرفت. سپس در درس خارج اصول سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلی و در درس خارج فقه محمدباقر زنجانی، محسن حکیم و سید حسین حمامی شرکت کرد.
 
در سال 1351 شمسی پس از 20 سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به وطن برگشت و در کابل اقامت کرد و به تبلیغ دین مشغول شد. در سال 1357 مجبور به مهاجرت به ایران شد. ابتدا به شهر مشهد آمد و بلافاصله به شهر قم رفت و تدریس را دنبال کرد. وی سابقه فعالیت جهادی نیز داشته‌ که بعدها هم ادامه داد. پس از پیروزی مجاهدین در سال 1371 به وطن برگشت و یکسال در کابل ماند. آیت‌الله شیخ قربانعلی محقق کابلی، دوباره به ایران عزیمت کرد و با پذیرش مرجعیت در سال 1373 تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی گرفت که تا زمان حیات وی ادامه داشت.
 
ده‌ها عنوان کتاب در کارنامه علمی این مرجع تقلید شیعیان دیده می‌شود که «رساله عملیه (توضیح المسائل)»، «کتاب مباحث الفقهیه (4 جلد)»، «کتاب الخمس»، «توضیح المسائل»، «استفتائات جدید 2»، «وظیفه القضات»، «منهاج الصلحاء»، «تحریر العروة»، «نصایح اخلاقی»، «آموزش احکام جوانان» و «مناسک حج» ازجمله آن‌هاست.
 
آیت‌الله شیخ قربانعلی محقق کابلی، بامداد امروز (سه‌شنبه 21 خردادماه) در شهر قم، دار فانی را وداع گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها